Lapsiperheiden lukutottumukset : Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia
Järvimäki, Henna; Ghanadi, Salisa (2020)
Järvimäki, Henna
Ghanadi, Salisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424126
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää erään vaasalaisen päiväkodin lapsiperheiden lukutottumuksia. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, kuinka usein perheissä on vanhemman ja lapsen yhteisiä lukuhetkiä sekä millaisia ovat vanhempien omat lapsuuden lukukokemukset. Lisäksi haluttiin selvittää vanhempien näkemys siihen, miten yhteiset lukuhetket vaikuttavat lapsen kehitykseen. Selvitettiin myös, mikä on vanhempien näkemys lapsensa kiinnostuksesta kirjoja ja lukemista kohtaan. Tavoitteena oli myös kartoittaa teknologian mahdolliset vaikutukset vanhemman ja lapsen välisille lukuhetkille.
Teoreettisesta viitekehyksestä opinnäytetyössä käsitellään lastenkirjallisuutta, kotiympäristön vaikutuksia vanhemman lukemiseen lapsillensa sekä ääneen lukemisen vaikutuksia lapsen kehityksen eri osa-alueisiin. Opinnäytetyö on toteutettu sekä laadullisena että määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kohderyhmänä oli erään vaasalaisen päiväkodin 3–7-vuotiaiden lasten vanhemmat ja heidän lapsensa. Kyselylomake oli puolistrukturoitu ja se toteutettiin nimettömänä. Analysointimenetelmänä käytettiin avointen kysymysten kohdalla aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa selvisi, että vanhemmat ymmärtävät ääneen lukemisen tärkeyden ja merkityksen lapsen kehityksen kannalta. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että suurin osa vanhemmista lukee lapsilleen joko päivittäin tai muutamia kertoja viikossa. Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että useassa lapsiperheessä teknologiset laitteet ovat vieneet aikaa yhteisiltä lukuhetkiltä, mutta selvisi myös, että teknologia on luonut myös mahdollisuuksia kuten ääni- ja e-kirjojen käytön.
Teoreettisesta viitekehyksestä opinnäytetyössä käsitellään lastenkirjallisuutta, kotiympäristön vaikutuksia vanhemman lukemiseen lapsillensa sekä ääneen lukemisen vaikutuksia lapsen kehityksen eri osa-alueisiin. Opinnäytetyö on toteutettu sekä laadullisena että määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kohderyhmänä oli erään vaasalaisen päiväkodin 3–7-vuotiaiden lasten vanhemmat ja heidän lapsensa. Kyselylomake oli puolistrukturoitu ja se toteutettiin nimettömänä. Analysointimenetelmänä käytettiin avointen kysymysten kohdalla aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa selvisi, että vanhemmat ymmärtävät ääneen lukemisen tärkeyden ja merkityksen lapsen kehityksen kannalta. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että suurin osa vanhemmista lukee lapsilleen joko päivittäin tai muutamia kertoja viikossa. Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että useassa lapsiperheessä teknologiset laitteet ovat vieneet aikaa yhteisiltä lukuhetkiltä, mutta selvisi myös, että teknologia on luonut myös mahdollisuuksia kuten ääni- ja e-kirjojen käytön.