Virtuaalitodellisuuden tulevaisuuden näkymät hotellialalla
Rintamäki, Helene (2020)
Rintamäki, Helene
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624434
Tiivistelmä
Virtuaalitodellisuudella tarkoitetaan keinotekoista kolmiulotteista virtuaalimaailmaa, jossa tapahtumat vaikuttavat todellisilta. Tässä opinnäytetyössä tutustutaan virtuaalitodellisuuteen nouseva ilmiönä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää eri keinoja, miten virtuaalitodellisuutta voitaisiin hyödyntää tulevaisuudessa hotellialalla. Tutkimuksessa pohditaan virtuaalitodellisuuden tulevaisuuden näkymiä sekä mietitään, miten asiakaskokemusta voitaisiin parantaa virtuaaliteknologian avulla. Tutkimuksen avulla matkailu- ja hotellialan yritykset saavat tietoa siitä, miltä tulevaisuus alalla näyttää virtuaalitodellisuuden näkökulmasta.
Teoreettinen viitekehys on jaettu kolmeen eri lukuun. Niissä käsitellään virtuaalitodellisuuden eri elementtejä sekä perehdytään hotelli- ja majoitusalan toimintaan Suomessa sekä alan tulevaisuuden trendeihin. Lopuksi keskitytään asiakaskokemuksen muodostumiseen, kehittämiseen ja mittaamiseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena haastattelututkimuksena alan asiantuntijoille. Haastatteluja toteutettiin yhteensä viisi kappaletta syksyn 2020 aikana.
Teknologia kehittyy jatkuvasti pakottaen yrityksiä uudistumaan ja sopeutumaan uuteen muuttuvaan toimintaympäristöön. Tulevaisuudessa virtuaalitodellisuutta ja sen eri muotoja voitaisiin hyödyntää hotellialalla sekä markkinoinnin että majoituskokemuksen parantamisen näkökulmasta. Tuloksien perusteella virtuaalitodellisuudella on kasvupotentiaalia tulevaisuudessa suomalaisissa ketjuhotelleissa.
Teoreettinen viitekehys on jaettu kolmeen eri lukuun. Niissä käsitellään virtuaalitodellisuuden eri elementtejä sekä perehdytään hotelli- ja majoitusalan toimintaan Suomessa sekä alan tulevaisuuden trendeihin. Lopuksi keskitytään asiakaskokemuksen muodostumiseen, kehittämiseen ja mittaamiseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena haastattelututkimuksena alan asiantuntijoille. Haastatteluja toteutettiin yhteensä viisi kappaletta syksyn 2020 aikana.
Teknologia kehittyy jatkuvasti pakottaen yrityksiä uudistumaan ja sopeutumaan uuteen muuttuvaan toimintaympäristöön. Tulevaisuudessa virtuaalitodellisuutta ja sen eri muotoja voitaisiin hyödyntää hotellialalla sekä markkinoinnin että majoituskokemuksen parantamisen näkökulmasta. Tuloksien perusteella virtuaalitodellisuudella on kasvupotentiaalia tulevaisuudessa suomalaisissa ketjuhotelleissa.