Herkästi aistivan lapsen osallisuus urheilutoiminnassa
Tuononen, Maria; Kanerva, Essi (2020)
Tuononen, Maria
Kanerva, Essi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524368
Tiivistelmä
Neuropsykologisista poikkeavuuksista johtuvien haasteiden kanssa elävät lapset ja nuoret ovat usein fyysisesti vähemmän aktiivisia kuin heidän samanikäiset neurotyypilliset ikätoverinsa. Tiedetään, että vähäinen fyysinen aktiivisuus ja liikkumattomuus lapsuusiällä voi johtaa aikuisena muihin lieveongelmiin. Lapset, joilla esiintyy haasteita aistinsäätelyssä, saattavat liiallisesta kuormittumisesta johtuen jättäytyä harrastustoiminnasta kokonaan pois. Toisaalta heidän käytöksensä saattaa tuntua haastavalta myös ympäristön näkökulmasta.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli löytää arjessa toteutettavia apukeinoja ja työkaluja niin vanhemmille, valmentajille kuin lapsen tai nuoren liikuntaharrastuksessa, urheilussa tai arjessa mukana oleville kuntoutuksen ammattilaisille. Tavoitteenamme oli tuoda näiden kehittämisideoiden avulla vinkkejä ja ajatuksia, joita kokeilla käytännössä ja joilla voisi helpottaa aistitoimintojen poikkeavuuksista johtuvia haasteita omaavien lasten ja nuorten osallisuutta urheilun ja liikunnan harrastamiseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tutkitun tiedon pohjalta, kuinka ympäristö voisi olla mukana tukemassa eri tasoisten aistitoimintojen haasteiden kanssa elävien lasten ja nuorten liikunnan harrastamista, osallisuutta harrastustoiminnassa sekä näiden avulla urheiluharrastuksen jatkuvuutta.
Työelämänkumppaninamme toimi Kidmove -hanke, jonka tarkoituksena on edistääkseen lasten ja nuorten urheilijalähtöistä valmennusta.
Lopuksi laadimme yhteenvetona listan mahdollisista kehittämistoimista löytämämme tiedon pohjalta.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli löytää arjessa toteutettavia apukeinoja ja työkaluja niin vanhemmille, valmentajille kuin lapsen tai nuoren liikuntaharrastuksessa, urheilussa tai arjessa mukana oleville kuntoutuksen ammattilaisille. Tavoitteenamme oli tuoda näiden kehittämisideoiden avulla vinkkejä ja ajatuksia, joita kokeilla käytännössä ja joilla voisi helpottaa aistitoimintojen poikkeavuuksista johtuvia haasteita omaavien lasten ja nuorten osallisuutta urheilun ja liikunnan harrastamiseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tutkitun tiedon pohjalta, kuinka ympäristö voisi olla mukana tukemassa eri tasoisten aistitoimintojen haasteiden kanssa elävien lasten ja nuorten liikunnan harrastamista, osallisuutta harrastustoiminnassa sekä näiden avulla urheiluharrastuksen jatkuvuutta.
Työelämänkumppaninamme toimi Kidmove -hanke, jonka tarkoituksena on edistääkseen lasten ja nuorten urheilijalähtöistä valmennusta.
Lopuksi laadimme yhteenvetona listan mahdollisista kehittämistoimista löytämämme tiedon pohjalta.