B2C-sähköpostimarkkinointi ja sen tulevaisuus
Laitinen, Aura (2020)
Laitinen, Aura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624489
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuluttajien mielipide sähköpostimarkkinoinnista ja sen tulevaisuudesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuluttajien sähköpostikäyttäytymistä, suhtautumista sähköpostimarkkinointiin ja näkemystä siitä, kuinka sähköpostimarkkinointia tulisi kehittää tulevaisuudessa nykyistä paremmaksi ja kuluttajia kiinnostavammaksi.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin sähköpostimarkkinointia viiden pääluvun avulla. Ensimmäisessä luvussa tarkasteltiin sähköpostimarkkinoinnin historiaa ja nykyhetkeä. Toisessa pääluvussa määriteltiin sähköpostimarkkinoinnissa käytettyjä erilaisia viestejä ja niiden kohdentamista kuluttajille. Kolmannessa pääluvussa käsiteltiin kuluttajien sähköpostikäyttäytymistä ja kuluttajien tavoittamista sähköpostimarkkinoinnin avulla. Neljäs teorialuku käsitteli sähköpostimarkkinointiviestien sisältöä ja sen merkitystä kuluttajamarkkinoinnissa. Viimeisessä luvussa käsiteltiin sähköpostimarkkinoinnin tulevaisuutta. Opinnäytetyössä käsiteltyjen teorioiden lähteinä käytettiin sähköpostimarkkinoinnin, kuluttajakäyttäytymisen ja visuaalisen markkinoinnin tuoreita oppaita, artikkeleita ja kirjallisuutta.
Opinnäytetyön selvitystä varten toteutettiin kuluttajille kohdistettu kysely, jossa hyödynnettiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Kysely toteutettiin syyskuussa 2020 sähköisen kyselylomakkeen avulla, johon vastaajia kerättiin sosiaalisen median eri kanavista. Kyselyyn vastasi 106 henkilöä.
Kyselyn tulosten perusteella kuluttajat suhtautuvat sähköpostimarkkinointiin pääasiassa melko negatiivisella asenteella. Osa kuluttajista kuitenkin koki, että huolellisesti tehdystä markkinointiviestistä voi olla myös kuluttajalle hyötyä. Yleisesti kuluttajia kiinnostaa sähköpostimarkkinoinnissa yritysten alennusmyynnit ja muut etuudet, ja se onkin syy, miksi yritysten markkinointiviestejä tilataan. Yritysten tulisi analysoida asiakkaidensa ostokäyttäytymistä ja hyödyntää sitä paremmin personoiduissa markkinointiviesteissä. Myös visuaalisuus on tärkeässä roolissa markkinointiviestien kiinnostavuuden kannalta.
Selvitystä voidaan hyödyntää sähköpostimarkkinoinnin suunnittelun pohjana erityisesti yrityksissä, joissa sähköpostimarkkinointia ollaan ottamassa käyttöön. Kuluttajilta kerätty tieto antaa ensisijaista tietoa kuluttajien mielipiteestä sähköpostimarkkinoinnista ja auttaa ymmärtämään kuluttajakäyttäytymistä heidän näkökulmastaan.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin sähköpostimarkkinointia viiden pääluvun avulla. Ensimmäisessä luvussa tarkasteltiin sähköpostimarkkinoinnin historiaa ja nykyhetkeä. Toisessa pääluvussa määriteltiin sähköpostimarkkinoinnissa käytettyjä erilaisia viestejä ja niiden kohdentamista kuluttajille. Kolmannessa pääluvussa käsiteltiin kuluttajien sähköpostikäyttäytymistä ja kuluttajien tavoittamista sähköpostimarkkinoinnin avulla. Neljäs teorialuku käsitteli sähköpostimarkkinointiviestien sisältöä ja sen merkitystä kuluttajamarkkinoinnissa. Viimeisessä luvussa käsiteltiin sähköpostimarkkinoinnin tulevaisuutta. Opinnäytetyössä käsiteltyjen teorioiden lähteinä käytettiin sähköpostimarkkinoinnin, kuluttajakäyttäytymisen ja visuaalisen markkinoinnin tuoreita oppaita, artikkeleita ja kirjallisuutta.
Opinnäytetyön selvitystä varten toteutettiin kuluttajille kohdistettu kysely, jossa hyödynnettiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Kysely toteutettiin syyskuussa 2020 sähköisen kyselylomakkeen avulla, johon vastaajia kerättiin sosiaalisen median eri kanavista. Kyselyyn vastasi 106 henkilöä.
Kyselyn tulosten perusteella kuluttajat suhtautuvat sähköpostimarkkinointiin pääasiassa melko negatiivisella asenteella. Osa kuluttajista kuitenkin koki, että huolellisesti tehdystä markkinointiviestistä voi olla myös kuluttajalle hyötyä. Yleisesti kuluttajia kiinnostaa sähköpostimarkkinoinnissa yritysten alennusmyynnit ja muut etuudet, ja se onkin syy, miksi yritysten markkinointiviestejä tilataan. Yritysten tulisi analysoida asiakkaidensa ostokäyttäytymistä ja hyödyntää sitä paremmin personoiduissa markkinointiviesteissä. Myös visuaalisuus on tärkeässä roolissa markkinointiviestien kiinnostavuuden kannalta.
Selvitystä voidaan hyödyntää sähköpostimarkkinoinnin suunnittelun pohjana erityisesti yrityksissä, joissa sähköpostimarkkinointia ollaan ottamassa käyttöön. Kuluttajilta kerätty tieto antaa ensisijaista tietoa kuluttajien mielipiteestä sähköpostimarkkinoinnista ja auttaa ymmärtämään kuluttajakäyttäytymistä heidän näkökulmastaan.