Vegaanisten elintarvikkeiden vastuullisuus kuluttajanäkökulmasta
Silander, Tuuli (2020)
Silander, Tuuli
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624580
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Suomessa asuvien kuluttajien vastuullisuuskäsitystä koskien vegaanista ruokatuotantoa, ja kuinka se vaikuttaa heidän kulutusvalintoihinsa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Vegaaniliitto ry:n kanssa. Työn tutkimuskysymyksenä oli, miten vastuullisuus näkyy vegaaniruoan tuotannossa ja tuotteissa kuluttajanäkökulmasta. Vastuullisuutta käsiteltiin ympäristönäkökulmasta. Työhön liittyvässä kyselytutkimuksessa tutkittiin muun muassa vaikuttavatko vastuullisuustekijät kuluttajien ostokäyttäytymiseen, ja missä määrin, mitkä vastuullisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen vaikuttavat tekijät kuluttaja liittää mielikuviinsa vegaanisesta ruoasta ja voisiko kuluttaja harkita vegaanisen ruokavalion aloittamista.
Opinnäytetyön teoriaviitekehyksessä perehdyttiin vastuullisuuden eri osa-alueisiin. Kuten yritusvastuuseen ja viherpesuun. Opinnäytetyöhön liittyvä kyselytutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jolla työhön haettiin objektiivista näkökulmaa. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisen kyselyn avulla, ja se oli suunnattu Suomessa asuville kuluttajille. Kyselyn kysymykset perustuivat teoriaviitekehyksessä esiin nousseisiin kysymyksiin. Kysely toteutettiin E-lomake editorilla. Kyselytutkimukseen vastasi 133 henkilöä. Kyselyn tulokset ladattiin Exceliin, muokattiin Excel-matriisiksi ja tieto jalostettiin Tixel-tilasto-ohjelmalla ristiintaulukointia hyödyksi käyttäen taulukoiksi.
Kyselytutkimuksessa selvisi, että erityisesti naiset olivat kiinnostuneita vegaanisten elintarvikkeiden vastuullisuudesta. Vastaajat yhdistivät vegaanisen ruoan ekologisuuteen ja eettisyyteen, joka näkyi myös kulutusvalinnoissa. Suurin osa kyselyyn vastanneista vegaaneista olivat opiskelijoita. Opiskelijabudjettia ei koettu esteenä vegaanisuudelle. Elintarviketeollisuudelta toivottiin enemmän läpinäkyvyyttä tuotteiden ympäristövaikutuksia koskien. Omat arvot koettiin tärkeiksi ostopäätöksiä tehtäessä. Ruokavalion vastuullisuudesta eniten kiinnostuneita olivat nuoret aikuiset. Mahdollisissa jatkotutkimuksissa voidaan käsitellä muun muassa viherpesua eläinperäisiä ainesosia sisältävissa elintarvikkeissa.
Opinnäytetyön teoriaviitekehyksessä perehdyttiin vastuullisuuden eri osa-alueisiin. Kuten yritusvastuuseen ja viherpesuun. Opinnäytetyöhön liittyvä kyselytutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jolla työhön haettiin objektiivista näkökulmaa. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisen kyselyn avulla, ja se oli suunnattu Suomessa asuville kuluttajille. Kyselyn kysymykset perustuivat teoriaviitekehyksessä esiin nousseisiin kysymyksiin. Kysely toteutettiin E-lomake editorilla. Kyselytutkimukseen vastasi 133 henkilöä. Kyselyn tulokset ladattiin Exceliin, muokattiin Excel-matriisiksi ja tieto jalostettiin Tixel-tilasto-ohjelmalla ristiintaulukointia hyödyksi käyttäen taulukoiksi.
Kyselytutkimuksessa selvisi, että erityisesti naiset olivat kiinnostuneita vegaanisten elintarvikkeiden vastuullisuudesta. Vastaajat yhdistivät vegaanisen ruoan ekologisuuteen ja eettisyyteen, joka näkyi myös kulutusvalinnoissa. Suurin osa kyselyyn vastanneista vegaaneista olivat opiskelijoita. Opiskelijabudjettia ei koettu esteenä vegaanisuudelle. Elintarviketeollisuudelta toivottiin enemmän läpinäkyvyyttä tuotteiden ympäristövaikutuksia koskien. Omat arvot koettiin tärkeiksi ostopäätöksiä tehtäessä. Ruokavalion vastuullisuudesta eniten kiinnostuneita olivat nuoret aikuiset. Mahdollisissa jatkotutkimuksissa voidaan käsitellä muun muassa viherpesua eläinperäisiä ainesosia sisältävissa elintarvikkeissa.