Verkkokaupan käyttöliittymä startup-yritykselle
Saarimaa, Jesse (2020)
Saarimaa, Jesse
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624570
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli suunnitella käyttäjäystävällinen, visuaalisesti miellyttävä ja toimiva käyttöliittymä suomalaiselle startup-yritykselle ensimmäisen tuotteen markkinoille tuontia varten. Tavoitteena oli suunnitella asiakasyritykselle ensin MVP-verkkokauppaversio, jolla tuotteen myynti voitiin aloittaa. MVP-versiolla kerättäisiin palautetta käyttäjiltä, harrastajilta ja ammattilaisilta. Näiden palautteiden perusteella suunniteltaisiin paranneltu ja viimeinen versio.
Käytettävyyden perusperiaatteet perustuvat Jakob Nielsenin ja Don Normanin suosittuihin teoksiin ihmiskeskeisestä suunnittelusta. Sivuston teknisestä ja psykologisesta näkökulmasta vaikuttavimmat tekijät olivat verkkokaupan latausnopeuden optimointi matkapuhelimille, sivuston konversioiden optimointi ja asiakkaan palveleminen. Tärkeinä huomion kohteina suunnittelutyössä ovat heuristinen arviointi ja seitsemän suunnittelun perusperiaatetta.
Insinöörityön käyttöliittymän suunnittelu perustui useisiin työvaiheisiin. Suunnittelun apuna käytettiin rautalanka- ja rakennemalleja sivuston ensimmäisten vaiheiden aikana, ja luonnoksia käytiin läpi asiakasyrityksen kanssa. Kohderyhmä valikoitiin yhdessä asiakasyrityksen kanssa ja luotiin käyttäjäpersoonia mahdollisista käyttäjistä. Käyttäjäpersoonia käytetiin suunnittelun apuna, jotta sivuston käytettävyys kohtaa asiakkaan motivaation ja tarpeiden kanssa. Visuaalinen suunnittelu toteutettiin käyttöliittymäsuunnitteluun tarkoitetulla Adobe XD -ohjelmistolla, jonka käyttöön tutustuttiin työn aikana.
Insinöörityön asiakasyritykselle luotiin valmis verkkokaupan käyttöliittymän suunnitelma, jonka yritys toimitti web-sovelluskehittäjälle. Työssä opittiin käytettävyyden kannalta oleellisia tekniikoita asiakaspalautteen ja alan kirjallisuuden myötä.
Käytettävyyden perusperiaatteet perustuvat Jakob Nielsenin ja Don Normanin suosittuihin teoksiin ihmiskeskeisestä suunnittelusta. Sivuston teknisestä ja psykologisesta näkökulmasta vaikuttavimmat tekijät olivat verkkokaupan latausnopeuden optimointi matkapuhelimille, sivuston konversioiden optimointi ja asiakkaan palveleminen. Tärkeinä huomion kohteina suunnittelutyössä ovat heuristinen arviointi ja seitsemän suunnittelun perusperiaatetta.
Insinöörityön käyttöliittymän suunnittelu perustui useisiin työvaiheisiin. Suunnittelun apuna käytettiin rautalanka- ja rakennemalleja sivuston ensimmäisten vaiheiden aikana, ja luonnoksia käytiin läpi asiakasyrityksen kanssa. Kohderyhmä valikoitiin yhdessä asiakasyrityksen kanssa ja luotiin käyttäjäpersoonia mahdollisista käyttäjistä. Käyttäjäpersoonia käytetiin suunnittelun apuna, jotta sivuston käytettävyys kohtaa asiakkaan motivaation ja tarpeiden kanssa. Visuaalinen suunnittelu toteutettiin käyttöliittymäsuunnitteluun tarkoitetulla Adobe XD -ohjelmistolla, jonka käyttöön tutustuttiin työn aikana.
Insinöörityön asiakasyritykselle luotiin valmis verkkokaupan käyttöliittymän suunnitelma, jonka yritys toimitti web-sovelluskehittäjälle. Työssä opittiin käytettävyyden kannalta oleellisia tekniikoita asiakaspalautteen ja alan kirjallisuuden myötä.