Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Supporting Risky Play in ECEC

Mckissack, William Conner (2020)

 
Avaa tiedosto
mckissack_william.pdf (826.6Kt)
Lataukset: 


Mckissack, William Conner
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624637
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on suoritettu yksityisessä englanninkielisessä päiväkodissa Helsingissä, Suomessa. Ryhmä koostui 27:stä päiväkotilapsesta, heidän vanhemmistaan sekä viidestä päiväkodin henkilöstön jäsenestä. Tämän työn tarkoituksena oli kerätä ja jakaa tietoa riskileikin merkityksestä varhaiskasvatuksessa ammattilaisten ja lasten vanhempien kesken. Työssäni halusin ymmärtää ja vertailla riskileikkiin liittyviä ajatuksia sekä vanhempien, että ammattilaisten näkökulmasta ja käyttää tätä tietoa kehittääkseni työkalun tukemaan lapsia riskileikeissä.

Tietoa riskileikkiin liittyen kerättiin kyselyllä, joka jaettiin sekä lasten vanhemmille että päiväkodin henkilöstölle. Kyselyn vastauksia vertailtiin ja käytiin läpi päiväkodin henkilöstön kanssa. Saatujen vastausten ja aiempien aiheesta tehtyjen tutkimusten perusteelle kehitettiin henkilöstölle työkalu, jonka avulla voidaan määrittää miten usein lapset osallistuvat riskileikkiin ja kuinka tämä mahdollisesti vaikuttaa heidän kasvuunsa ja kehitykseensä.

Kehitetyssä arviointityökalussa riskileikki on jaettu eri kategorioihin ja näille on määritelty omat pisteytyksensä. Arviointityökalun tulokset täydentävät lapsen omaa oppimissuunnitelmaa ja antavat arvion kuinka usein lapsi on osallistunut riskileikkiin. Työkalun avulla voidaan arvioida miten fyysinen aktiviteetti ja riskileikki ovat yhteydessä muihin oppimisalueisiin lasten varhaiskasvatuksessa.

Tässä työssä tuli esiin useita riskileikin hyötyjä, mutta samalla myös tähän liittyviä haasteita. Kaikkiaan riskileikkiin suhtauduttiin myönteisesti. Sekä vanhemmat että varhaiskasvatuksen ammattilaiset näkivät riskileikin hyödyllisenä, mutta samalla tiedostivat riskileikkien vaativan vastuullisten aikuisten valvontaa. Opinnäytteessä koottuja tietoja sekä kehitettyä arviointityökalua tullaan käyttämään lasten toiminnan arvioinnissa ja kehityksessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste