Kartoitus yritys X:n brändistrategian pohjaksi
Ellermaa, Evelin (2020)
Ellermaa, Evelin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724659
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa yritys X:n brändistrategian suunnittelutyön pohjaksi, miten yritys X:n määrittämät visio, missio, arvot ja arvolupaus välittyvät sen verkkosivujen ja sosiaalisen median kanavien viestinnässä. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli yritys X, joka on osa Night People Groupin konsernia. Konserni omistaa 17 ravintolaa ympäri Suomea, ja sen ravintoloissa vierailee vuosittain yli miljoona asiakasta.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä syvennyttiin brändiin, brändistrategiaan sekä näihin liittyviin alakäsitteisiin toimeksiantajan tulevan brändistrategian suunnittelutyön pohjalle ja tueksi. Lähdeaineistona käytettiin pääosin ammattikirjallisuutta ja verkkolähteitä. Ammattikirjallisuuslähteissä pureuduttiin etenkin markkinoinnin ja brändinhallinnan asiantuntijoiden Philip Kotlerin, Kevin Lane Kellerin sekä David A. Aakerin teoksiin.
Lopputuotos sisälsi yritykselle nykytila-analyysin, kilpailija-analyysit sekä näiden pohjalta muodostuneet kehitysideat. Opinnäytetyön lopputuotoksen analyysit havainnollistavat selkeästi toimeksiantajalle, minkälainen lähtötilanne sillä on vision, mission, arvojen ja arvolupauksen välittymisen näkökulmasta. Analyyseista muodostui myös muita systemaattisen brändinrakennuksen ja brändistrategian kannalta tärkeitä huomioita, mutta tärkeimpänä kuitenkin oli oivallus siitä, minkälaista kilpailuetua vision, mission, arvojen ja arvolupauksen viestinnällä voi mahdollisesti saavuttaa ja, miten näiden välittyminen vaikuttaa sidosryhmien ja asiakkaiden mielessä olevaan kuvaan brändistä.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä syvennyttiin brändiin, brändistrategiaan sekä näihin liittyviin alakäsitteisiin toimeksiantajan tulevan brändistrategian suunnittelutyön pohjalle ja tueksi. Lähdeaineistona käytettiin pääosin ammattikirjallisuutta ja verkkolähteitä. Ammattikirjallisuuslähteissä pureuduttiin etenkin markkinoinnin ja brändinhallinnan asiantuntijoiden Philip Kotlerin, Kevin Lane Kellerin sekä David A. Aakerin teoksiin.
Lopputuotos sisälsi yritykselle nykytila-analyysin, kilpailija-analyysit sekä näiden pohjalta muodostuneet kehitysideat. Opinnäytetyön lopputuotoksen analyysit havainnollistavat selkeästi toimeksiantajalle, minkälainen lähtötilanne sillä on vision, mission, arvojen ja arvolupauksen välittymisen näkökulmasta. Analyyseista muodostui myös muita systemaattisen brändinrakennuksen ja brändistrategian kannalta tärkeitä huomioita, mutta tärkeimpänä kuitenkin oli oivallus siitä, minkälaista kilpailuetua vision, mission, arvojen ja arvolupauksen viestinnällä voi mahdollisesti saavuttaa ja, miten näiden välittyminen vaikuttaa sidosryhmien ja asiakkaiden mielessä olevaan kuvaan brändistä.