Tekoälyn suunnittelu ja toteutus Selviytymiskauhupeliin
Soukkala, Joni (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724774
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia miten, tekoäly suunnitellaan ja toteutetaan peleihin. Tässä opinnäytetyössä tekoäly luodaan toimimaan selviytymiskauhupelissä. Työn päätavoitteena on havainnollistaa tekoälyn ohjaamien hahmojen luomisprosessia peleissä.
Tutkimus toteutetaan projektina. Projektin tulokset ja eri vaiheet dokumentoidaan opinnäytetyöhön. Projektissa luodaan tekoälyn ohjaamia vihollishahmoja. Vihollishahmojen tavoitteena on olla vuorovaikutuksessa pelaajan ja peliympäristön kanssa. Hahmot luodaan Unreal Engine 4 -pelimoottorilla. Hahmojen toiminnot luodaan käytöspuu mallilla. Työn tutkimusaineisto koostuu netistä löytyviin peli-tekoälyyn liittyviin julkaistuihin artikkeleihin sekä videoihin.
Projektin lopputuloksena syntyi 2 tekoälyn ohjaamaa hahmoa. Hahmot toimivat halutulla tavalla luodussa prototyyppi pelissä. Hahmot kykenevät olemaan vuorovaikutuksessa sekä pelaajaan ja peliympäristöön. Hahmojen toiminnot on rakennettu käytöspuu mallilla. Käytöspuumallin käyttö mahdollistaa myös vihollishahmojen tekoälyn mahdollisen jatkokehittämisen tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutetaan projektina. Projektin tulokset ja eri vaiheet dokumentoidaan opinnäytetyöhön. Projektissa luodaan tekoälyn ohjaamia vihollishahmoja. Vihollishahmojen tavoitteena on olla vuorovaikutuksessa pelaajan ja peliympäristön kanssa. Hahmot luodaan Unreal Engine 4 -pelimoottorilla. Hahmojen toiminnot luodaan käytöspuu mallilla. Työn tutkimusaineisto koostuu netistä löytyviin peli-tekoälyyn liittyviin julkaistuihin artikkeleihin sekä videoihin.
Projektin lopputuloksena syntyi 2 tekoälyn ohjaamaa hahmoa. Hahmot toimivat halutulla tavalla luodussa prototyyppi pelissä. Hahmot kykenevät olemaan vuorovaikutuksessa sekä pelaajaan ja peliympäristöön. Hahmojen toiminnot on rakennettu käytöspuu mallilla. Käytöspuumallin käyttö mahdollistaa myös vihollishahmojen tekoälyn mahdollisen jatkokehittämisen tulevaisuudessa.