Tehokas esimiestyö marketkaupassa : Itsensä johtamisella kohti valmentavaa johtamista
Kiljo, Maija (2020)
Kiljo, Maija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112824883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112824883
Tiivistelmä
Tehokkuus on puhutteleva teema Osuuskauppa Arinan marketkaupassa. Marketkaupassa toimii hieman yli sata esimiestä ja tämä työ on rajattu marketkaupan esimiestyötä koskevaksi. Opin-näytetyö on kehittämistehtävä ja toimeksiantajana on Osuuskauppa Arina. Työn tavoite on löytää tehokkaat tavat toimia esimiehenä marketkaupassa. Mikä saa esimiehen onnistumaan työssään?
Kaikista marketkaupan ketjuista on haastateltu esimiehiä, jotka ovat onnistuneet tehokkuuden näkökulmasta. Lisäksi työtä varten on haastateltu Marketkaupan toimialajohtajalta. Hän kertoo, millaista johtamisen halutaan olevan yrityksessä. Arinassa johtamisen halutaan olevan valmentavaa.
Tietoperusta on tehty käyttäen kattavasti aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä Arinan sisäisiä materiaaleja. Tietoperustan kantavia teemoja ovat itsensä johtaminen, valmentava johtaminen sekä tehokkuus johtamisessa. Jotta valmentava johtaminen onnistuu, edellytyksenä on esimiehen itsensä johtamisen toteutuminen. Valmentavalla johtamisella saadaan työntekijät yhä parempiin suorituksiin. Työssä tuodaan esille tehokkuuden näkökulmasta arkijohtaminen, suorituksen johtaminen, palautteen annon tärkeys sekä se, mistä koostuu tehokas työryhmä.
Arinan marketkaupassa on kolme ketjua, jotka ovat Sale,- S-Market- ja Prisma -ketju. Vaikka Sale -myymälän ja Prisman toimintaympäristöt ovat hyvin erilaiset, samat teemat toistuivat esimiesten tavassa johtaa itseään sekä työryhmäänsä. Esimiesten haastatteluissa korostui jatkuva itsensä ja työryhmän tapojen pohtiminen ja kehittäminen. Kokeiluiden kautta löytyivät tehokkaimmat tavat toimia. Tehtävien tekeminen oikea-aikaisesti on tärkeää. Selkeät tavoitteet ja luottamus työryhmän työntekijöitä kohtaan loivat onnistumisia.
Arinan marketkaupassa toimii hieman yli sata esimiestä. Itsensä johtamisen avulla esimies tuntee itsensä paremmin ja on parempi johtaja. Tämän työn tuloksien avulla esimiehet pystyvät kehittämään omaa toimintaansa ja tapaansa johtaa. Kun jokainen esimies onnistuu tehokkuudessa, on hyöty valtava. Kaikki organisaation tasot hyötyvät tehokkaasta valmentavasta johtamisesta. Lopulta työn tulokset näkyvät hyötyinä asiakasomistajille.
Kaikista marketkaupan ketjuista on haastateltu esimiehiä, jotka ovat onnistuneet tehokkuuden näkökulmasta. Lisäksi työtä varten on haastateltu Marketkaupan toimialajohtajalta. Hän kertoo, millaista johtamisen halutaan olevan yrityksessä. Arinassa johtamisen halutaan olevan valmentavaa.
Tietoperusta on tehty käyttäen kattavasti aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä Arinan sisäisiä materiaaleja. Tietoperustan kantavia teemoja ovat itsensä johtaminen, valmentava johtaminen sekä tehokkuus johtamisessa. Jotta valmentava johtaminen onnistuu, edellytyksenä on esimiehen itsensä johtamisen toteutuminen. Valmentavalla johtamisella saadaan työntekijät yhä parempiin suorituksiin. Työssä tuodaan esille tehokkuuden näkökulmasta arkijohtaminen, suorituksen johtaminen, palautteen annon tärkeys sekä se, mistä koostuu tehokas työryhmä.
Arinan marketkaupassa on kolme ketjua, jotka ovat Sale,- S-Market- ja Prisma -ketju. Vaikka Sale -myymälän ja Prisman toimintaympäristöt ovat hyvin erilaiset, samat teemat toistuivat esimiesten tavassa johtaa itseään sekä työryhmäänsä. Esimiesten haastatteluissa korostui jatkuva itsensä ja työryhmän tapojen pohtiminen ja kehittäminen. Kokeiluiden kautta löytyivät tehokkaimmat tavat toimia. Tehtävien tekeminen oikea-aikaisesti on tärkeää. Selkeät tavoitteet ja luottamus työryhmän työntekijöitä kohtaan loivat onnistumisia.
Arinan marketkaupassa toimii hieman yli sata esimiestä. Itsensä johtamisen avulla esimies tuntee itsensä paremmin ja on parempi johtaja. Tämän työn tuloksien avulla esimiehet pystyvät kehittämään omaa toimintaansa ja tapaansa johtaa. Kun jokainen esimies onnistuu tehokkuudessa, on hyöty valtava. Kaikki organisaation tasot hyötyvät tehokkaasta valmentavasta johtamisesta. Lopulta työn tulokset näkyvät hyötyinä asiakasomistajille.