Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Henkilöstön tunnejohtaminen muutoksessa

Yrjänheikki, Henna (2020)

 
Avaa tiedosto
Yrjanheikki_Henna.pdf (898.8Kt)
Lataukset: 


Yrjänheikki, Henna
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724804
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on ollut osa Kuopion kaupungin perusturvan palvelualueella toteutettua Kuntouttavan arviointijakson käyttöönotto Kuopion kaupungin kotihoidossa (ARVI) ‒projektia. Projektin tavoitteena oli luoda ja ottaa käyttöön toimintamalli, jossa huomioidaan asiakkaan polku palvelutarpeen arviosta kuntoutusjakson päättymiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka muutoksessa henkilöstö hallitsee ja käsittelee omia tunteitaan, ja miten johdon tulisi huomioida tunteisiin myönteisesti ja kielteisesti vaikuttavat tekijät. Lisäksi tarkoitus oli löytää uusia työmenetelmiä muiden johtamismenetelmien rinnalle, kun organisaation tavoitteena on edetä kohti tunnejohtavaa organisaatiota. Näillä työmenetelmillä voidaan tukea henkilöstön hyvinvointia muutoksessa ja parhaimmillaan sitouttaa työyhteisöön.

Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, koska haluttiin saada syvällinen ymmärrys ja näkemys tunnejohtamisesta. Tutkimuksen aineisto koottiin teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin ryhmä- ja yksilöhaastatteluina. Ryhmähaastatteluja oli kaksi ja yksilöhaastatteluja oli kaksi. Haastattelut tehtiin joulukuun 2018 ja helmikuun 2019 välisellä ajalla. Haastatteluaineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.

Tutkimustulosten mukaan henkilökohtaisten vahvuuksien hyödyntämiseen työelämässä selkeästi auttoi mahdollisuuden näkeminen muutoksessa. Lisäksi töihin vaikutti positiivisesti työmotivaatio ja sitoutuminen, kun henkilöstö osasi eritellä johtuuko tunnetila työstä vaiko henkilökohtaisesta elämästä. Tuloksista ilmeni, että henkilöstöllä oli väsymystä, riittämättömyyden tunnetta ja vähän saatavana keinoja töiden organisointiin. Tuloksissa henkilöstön omien ja esimiestyön tunnejohtamisen esteitä nousi vähän esille. Kuitenkin esimiehen kyky tulkita sanatonta viestintää, kuuntelemattomuus ja palautteen antamisen puute nousivat esille. Tulosten perusteella muutosvastarinta lieventyi ARVI ‒projektin aikana, kun uusi toimintakulttuuri ja toimintatapa eteni ja siinä ylläpidettiin jatkuvaa perehdytystä.

Tunnejohtamisessa edellytetään älyn ja tunteiden tunnistamista sekä ihmissuhdetaitoja. Henkilöstön tulee suhteuttaa oma sen hetkinen kognitiivinen, psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen toimintakyky myös vapaa-aikaan. Tutkimustulosten mukaan omalla suhtautumisella asiat sujuivat kuin itsestään ja positiivisia asioita tuli lisää. Lisäksi omia tunteitaan voi hallita kiinnittämällä enemmän huomiota omiin vahvuuksiin ja voimavaroihin. Tutkimustulosten esille saamiseen kohti tunnejohtavaa organisaatiota käytettiin apuna Sinisen meren strategian nelikenttää.

Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää Kuopion kaupungin perusturvan palvelualueella. Opinnäytetyöstä saatua tietoa ja tuloksia sekä jo olemassa olevaa tietoa voidaan soveltaa työyhteisön ja esimiestyön kehittämiseen. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan esittää, että johtamistaidot vaihtelevat perusturvan palvelualueella. Esimiehillä on kuitenkin tunnejohtamisen taitojen osaamista ja niitä käytetään.
 
This thesis is part of the rehabilitative assesment period (ARVI) ‒project in the Home care services of the city of Kuopio. The aim of the project was to create and implement an operating model which takes into account the client’s path from an health and social care assessment to the end of a rehabilitative period. The purpose of this thesis was to find out how employees master and handle their own emotions in change and how management should take account of factors that affect emotions positively and negatively. In addition, the purpose was to find new work methods alongside with other management methods when the aim of the organization is to get ahead towards a emotional leadership. These work methods can support employees’ well-being in change and, at best, engage with the work community.

In this thesis qualitative research method was used because deep understanding and view of emotional leadership would have wanted. The research material was collected with theme interviews which were carried out by using both group and individual interviews. There were two group interviews and two individual interviews. The interviews were carried out between December 2018 and February 2019. The interview material was analysed through the inductive content analysis.

According to the research results, employees strength exploitation of seeing possibility in change clearly available in working life. In addition, positively affected work motivation and engage at work when employees could seperate will emotional condition result of the work or personal life. The study results revealed that employees had feelings of fatigue and insuffienciency as well as few methods available to organise work. The results show that there was less emotional leadership blocks between the employees and the manager. However, the management’s ability to interpret non-verbal message, lack of listening and giving feedback came up from the results. Based on the results, change resistance decrease during the ARVI ‒project when the new working culture and course of action proceeded and there was continously introduction available and going on.

Emotional leadership demands recognition of intelligence and emotions together with interpersonal skills. Employees should put into perspective their own cognitive, mental, physical and social performance also in to leisure. According to the research results, one’s own attitude helps to make things go as if by themselves, and positive things came up more. Moreover, it is possible to control one’s own emotions by paying attention to the strenghts and resources one has. To get ahead towards to a emotional leadership, the four actions framework of Blue Ocean strategy was utilised.

This thesis can be utilised in the social services of the City of Kuopio. Knowledge and results of this thesis and extant informations can apply in developing of the work community and leading. In conclusion, it can be argued that leading skills are variable in the social services. However, managers have emotional leadership skills and they are in use.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste