VR-kuntoutuspelit vanhuksille
Heino, Ilse (2020)
Heino, Ilse
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724782
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli perehtyä vanhusten toimintakyvyn eri osa-alueisiin ja kehittää uusia innovatiivisia vaihtoehtoja perinteiselle kuntouttamiselle. Tavoitteena oli kehittää monipuolisesti stimuloiva VR-kuntoutuspeli sekä tarkastella VR- eli virtuaalitodellisuusteknologian hyötyjä ja haasteita vanhusten kuntouttamisessa.
Työ aloitettiin perehtymällä ihmisen toimintakyvyn eri puoliin ja siihen, miten ikääntyminen niihin vaikuttaa. Seuraavaksi tutustuttiin perinteisiin toimintakyvyn kuntoutus- ja ennaltaehkäisykeinoihin. Tämän lisäksi perehdyttiin erilaisiin virtuaalitodellisuusjärjestelmiin, sekä niiden tämänhetkisiin että potentiaalisiin tuleviin käyttökohteisiin.
Työ toteutettiin Unity-pelimoottorilla, ja ohjelmointikielenä käytettiin C#:a. Käytetty virtuaalitodellisuusjärjestelmä oli HTC Vive. Lopputuloksena oli kolmiulotteinen virtuaalitodellisuusmuistipeli, jota pystytään pelaamaan sekä istuen että seisoen. Sovelluksen käytön testauksista huomattiin kuntoutettavien henkilöiden toimintakykyjen paraneminen.
Haasteina projektissa oli virtuaalitodellisuuden implementointi muutoin yksinkertaiseen peliin. Lisäksi covid-19-pandemian aikana sovellusta ei saatu testattua kohderyhmällä.
Toimintakyvyn ylläpitäminen on sen heikkenemisestä seuranneita tapaturmia edullisempaa toteuttaa. Insinöörityössä kehitetty sovellus soveltuu toimintakyvyn eri puolien parantamiseen ja hidastamaan niiden heikkenemistä.
Työ aloitettiin perehtymällä ihmisen toimintakyvyn eri puoliin ja siihen, miten ikääntyminen niihin vaikuttaa. Seuraavaksi tutustuttiin perinteisiin toimintakyvyn kuntoutus- ja ennaltaehkäisykeinoihin. Tämän lisäksi perehdyttiin erilaisiin virtuaalitodellisuusjärjestelmiin, sekä niiden tämänhetkisiin että potentiaalisiin tuleviin käyttökohteisiin.
Työ toteutettiin Unity-pelimoottorilla, ja ohjelmointikielenä käytettiin C#:a. Käytetty virtuaalitodellisuusjärjestelmä oli HTC Vive. Lopputuloksena oli kolmiulotteinen virtuaalitodellisuusmuistipeli, jota pystytään pelaamaan sekä istuen että seisoen. Sovelluksen käytön testauksista huomattiin kuntoutettavien henkilöiden toimintakykyjen paraneminen.
Haasteina projektissa oli virtuaalitodellisuuden implementointi muutoin yksinkertaiseen peliin. Lisäksi covid-19-pandemian aikana sovellusta ei saatu testattua kohderyhmällä.
Toimintakyvyn ylläpitäminen on sen heikkenemisestä seuranneita tapaturmia edullisempaa toteuttaa. Insinöörityössä kehitetty sovellus soveltuu toimintakyvyn eri puolien parantamiseen ja hidastamaan niiden heikkenemistä.