Musiikkikappaleen jälkikäsittely digitaalista jakelua varten
Fahandezh Saadi, Raouf (2020)
Fahandezh Saadi, Raouf
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724792
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli suorittaa musiikkikappaleelle jälkikäsittely tai paremmin tunnettuna miksaus ja masterointi, jotta kappaleesta saadaan mahdollisimman laadukas digitaaliseen jakeluun ja niin, että se täyttää musiikin jakelukanavien standardit. Masteroinnin jälkeen tutustuttiin musiikin jakelupalveluihin ja niiden eroihin. Työ toteutettiin kotistudiossa käyttäen tietokoneohjelmistoa ja tarvittavaa välineistöä, kuten ulkoista äänikorttia, studiomonitoreja sekä myös kuulokkeita yksityiskohtia varten. Huonetta oli käsitelty akustisilla elementeillä, mutta matalat taajuudet huoneessa aiheuttivat edelleen ongelmia huoneen akustiikassa.
Miksauksessa tavoitteena oli luoda kolmiulotteista vaikutelmaa kappaleeseen ja tasapainottaa elementtien voimakkuuksia käyttämällä erilaisia äänenkäsittelytyökaluja. Masteroinnissa taas tavoitteena oli käsitellä kappale vastamaan markkinastandardeja.
Musiikkikappaleessa oli 20 raitaa, ja ne oli äänitetty etukäteen laadusta huolta pitäen. Tyyliltään kappale oli hiphop-henkistä, joten miksauksessa keskityttiin eniten rap-vokaalien esiin tuomiseen.
Hyvällä suunnittelulla työ oli sujuvaa, mutta vaikeuksia tuli esimerkiksi raitojen määrän kanssa, kun ne kaikki piti mahduttaa stereokuvaan. Myös voimakkuustasapaino oli hankalaa korkean raitamäärän vuoksi. Työn tavoitteisiin päästiin, ja kappale oli onnistunut niin teknisesti kuin musiikillisesti.
Miksauksessa tavoitteena oli luoda kolmiulotteista vaikutelmaa kappaleeseen ja tasapainottaa elementtien voimakkuuksia käyttämällä erilaisia äänenkäsittelytyökaluja. Masteroinnissa taas tavoitteena oli käsitellä kappale vastamaan markkinastandardeja.
Musiikkikappaleessa oli 20 raitaa, ja ne oli äänitetty etukäteen laadusta huolta pitäen. Tyyliltään kappale oli hiphop-henkistä, joten miksauksessa keskityttiin eniten rap-vokaalien esiin tuomiseen.
Hyvällä suunnittelulla työ oli sujuvaa, mutta vaikeuksia tuli esimerkiksi raitojen määrän kanssa, kun ne kaikki piti mahduttaa stereokuvaan. Myös voimakkuustasapaino oli hankalaa korkean raitamäärän vuoksi. Työn tavoitteisiin päästiin, ja kappale oli onnistunut niin teknisesti kuin musiikillisesti.