Skärmen i det lilla barnets hand : en kvalitativ undersökning om hur användningen av skärmar kan påverka småbarns hälsa och välbefinnande
Snickars, Malin; Söderlund, Maria (2020)
Snickars, Malin
Söderlund, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112924977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112924977
Tiivistelmä
Viime vuosina 1-5 vuotiaiden lasten ruutuaika on lisääntynyt. Pienten lasten
lisääntyneellä ruutuajan käytöllä voi olla sekä positiivisia että kielteisiä vaikutuksia heidän terveyteensä ja hyvinvointiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, vaikuttaako ruutuaika pienten lasten terveyteen ja hyvinvointiin ja tässä tapauksessa millä tavoin, sekä voidaanko käyttämällä näyttöä tukea pienten lasten terveyttä ja hyvinvointia.
Teoreettisena lähtökohtana olemme käyttäneet Katie Erikssonin määritelmää
terveydestä, jossa Eriksson kuvaa terveyttä terveyteen ja hyvinvointiin. Olemme käyttäneet kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja haastatelleet neljää varhaiskasvatuksen opettajaa puolirakenteisilla haastatteluilla. Haastattelut on analysoitu kvalitatiivisella sisällönanalyysillä.
Sisällönanalyysin avulla saimme esiin kolme teemaa; miten näytön käyttö vaikuttaa pienten lasten terveyteen ja hyvinvointiin, näytön käyttö tavat lapsiryhmässä ja varhaiskasvattajien ajatuksia mahdollisista ajan myötä ilmenevistä muutoksista pienten lasten terveyteen ja hyvinvointiin. Nämä teemat muodostivat useita kategorioita, kuten esim. myönteiset ja kielteiset vaikutukset pienten lasten fyysiseen, henkiseen ja sosiaaliseen terveyteen sekä hyvinvointiin, pienten lasten näytön käytön edut ja haitat, miten näyttöä voidaan käyttää pedagogisena apuvälineenä, pienten lasten käytösmuutokset sekä jopa muutokset aikuisten käytöksessä.
lisääntyneellä ruutuajan käytöllä voi olla sekä positiivisia että kielteisiä vaikutuksia heidän terveyteensä ja hyvinvointiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, vaikuttaako ruutuaika pienten lasten terveyteen ja hyvinvointiin ja tässä tapauksessa millä tavoin, sekä voidaanko käyttämällä näyttöä tukea pienten lasten terveyttä ja hyvinvointia.
Teoreettisena lähtökohtana olemme käyttäneet Katie Erikssonin määritelmää
terveydestä, jossa Eriksson kuvaa terveyttä terveyteen ja hyvinvointiin. Olemme käyttäneet kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja haastatelleet neljää varhaiskasvatuksen opettajaa puolirakenteisilla haastatteluilla. Haastattelut on analysoitu kvalitatiivisella sisällönanalyysillä.
Sisällönanalyysin avulla saimme esiin kolme teemaa; miten näytön käyttö vaikuttaa pienten lasten terveyteen ja hyvinvointiin, näytön käyttö tavat lapsiryhmässä ja varhaiskasvattajien ajatuksia mahdollisista ajan myötä ilmenevistä muutoksista pienten lasten terveyteen ja hyvinvointiin. Nämä teemat muodostivat useita kategorioita, kuten esim. myönteiset ja kielteiset vaikutukset pienten lasten fyysiseen, henkiseen ja sosiaaliseen terveyteen sekä hyvinvointiin, pienten lasten näytön käytön edut ja haitat, miten näyttöä voidaan käyttää pedagogisena apuvälineenä, pienten lasten käytösmuutokset sekä jopa muutokset aikuisten käytöksessä.