Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ensiaskeleita laulupolulla : Opettajan kokemuksia pienten lasten laulunopetuksesta.

Pekkarinen, Outi (2020)

 
Avaa tiedosto
Pekkarinen_Outi.pdf (900.9Kt)
Lataukset: 


Pekkarinen, Outi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724840
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin pienten lasten laulunopetusta opettajan näkökulmasta. Työssäni tarkastelen, miten toteuttamani laulusuzukimenetelmään perustuva laulunopetusmuoto toimi käytännössä, miten huomioin lasten iän opetuksessa, mitä pedagogisia tavoitteita opetuksessa saavutin sekä miten opettajan ammatillinen kehittyminen näkyi opetuskokeilun aikana.

Opinnäytetyöni käytännön osuus on toteutettu pienten lasten laulunopetuskokeilulla Keskisen Uudenmaan Musiikkiopistossa lukuvuonna 2018-19. Opetuskokeilussa oli mukana 6 oppilasta, jotka olivat iältään 2,5 – 7 vuotiaita. Tutkimusaineisto on kerätty pitämiltäni laulutunneilta videoimalla sekä kirjoittamalla tunneista tutkimuspäiväkirjaa. Aineiston analysointi on toteutettu reflektoimalla omaa toimintaani opettajana.

Esittelen työssäni myös keskeistä lasten laulunopetusta käsittelevää kirjallisuutta. Tarkastelen tämän kirjallisuuden näkökulmia lasten laulun kehityksen vaiheisiin ja lasten laulutunnin opetussisältöihin. Opetuskokeiluni osoitti, että jo alle kouluikäisten lasten kanssa on mahdollista toteuttaa tavoitteellista laulunopetusta.

Opettajana huomioin lasten iän mm. tuntirakenteessa, opetuksen pedagogiikassa, äänenkäytön opetussisällöissä ja hyödyntämällä liikettä laulunopetuksessa. Havaintojeni mukaan oppilaat rohkaistuivat opetuskokeilun aikana mm. äänenkäytössä, tutustuivat laulutunnin käytäntöihin ja oppivat uutta lauluohjelmistoa.

Opettajana oman toiminnan reflektiivinen tarkastelu vahvisti ammattitaitoani. Ammatillinen kehittyminen näkyi opetuskokeilussa myös opettajaidentiteetin vahvistumisena sekä aiempaa hyväksyvämpänä suhtautumisena itsekriittisiin tunteisiin.

Pienten lasten opettaminen vaatii laulunopettajalta pedagogisia taitoja sekä perehtymistä lasten äänenkäyttöön. Lasten opettaminen on kuitenkin hyvin palkitsevaa ja opetuskokeiluni myötä voin rohkaista alle kouluikäisten lasten laulunopettamiseen myös musiikkiopistoissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste