Luovuus ja työmotivaatio : Keskiössä mainos- ja markkinointialan luovat ammattilaiset
Pylvänäinen, Minna (2020)
Pylvänäinen, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112824869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112824869
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata mainos- ja markkinointialan luovien ammattilaisten työmotivaatiota ja luovuutta. Tarkoituksena oli selvittää, mikä motivoi luovia henkilöitä ja millä tavoin näiden ammattilaisten luovuutta voidaan tukea. Luovuus on valittu aiheeksi, sillä se on tulevaisuuden työelämän tärkeä osaamisvaatimus ja tässä kohderyhmässä sen merkitys korostuu.
Viitekehys on koottu motivaation ja luovuuden välisen suhteen ympärille. Aluksi työmotivaatiota on lähestytty erilaisten teorioiden ja työn imun kautta. Luovuudessa huomioitiin käsitteen monitulkinnaisuus, liiketoiminnallisen luovuuden rajoitteet sekä kohderyhmäksi rajattu ammattiala. Lopuksi teoriaosuus nivoo työmotivaation ja luovuuden yhteen eri työelämän ulottuvuuksissa.
Aihetta tutkittiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella, joka suunnattiin mainos- ja markkinointialalla toimiville luoville ammattilaisille. Kyselyn 60 vastaajaa kuvasivat vastauksillaan motivaatiotasoaan, suhdetta työmotivaatioon ja luovuuteen vaikuttaviin tekijöihin ja ilmaisivat vastauksillaan sitä, miten organisaatioista on löydettävissä luovuutta tukevia voimavaratekijöitä.
Kyselyn vastausten perusteella voidaan todeta, että mainos- ja markkinointialan luovat ammattilaiset ovat todella motivoituneita. Jokainen vastaaja koki, että työroolin selkeydellä, mahdollisuudella osallistua omaa työtä koskevaan päätöksentekoon, esimiehen tuella, esimiehen luottamuksella työntekijään ja hyvällä tiimihengellä oli joko erittäin tai jonkin verran myönteinen vaikutus työmotivaatioon. Useimmiten samat tekijät myötävaikuttivat myös luovuuteen. Suurimpina haasteina ilmeni henkilöstöresurssien puute, organisaation hierarkkisuus, aikataululliset vaatimukset sekä se, ettei luovuutta aina tuettu organisaation toimesta. Palkkaan suhtauduttiin positiivisesti, mutta lähes kaikki tekijät koettiin silti tärkeämmäksi motivaation ja luovuuden kannalta.
Tekijä suosittelee, että hyvästä tiimihengestä ja luottamuksesta pidetään kiinni jatkossakin niiden positiivisen vaikutuksen vuoksi. Tekijä myös suosittelee kiinnittämään huomiota tehtävänantoihin, jotta tietoa ja aikaa on saatavilla riittävästi. Lisäksi on suositeltua varata riittävästi henkilöstöresursseja, sillä yhteistyötä pidetään usein mielekkäänä. Lisäksi ajatuksia on mahdollista peilata ja kehittää muiden kanssa.
Viitekehys on koottu motivaation ja luovuuden välisen suhteen ympärille. Aluksi työmotivaatiota on lähestytty erilaisten teorioiden ja työn imun kautta. Luovuudessa huomioitiin käsitteen monitulkinnaisuus, liiketoiminnallisen luovuuden rajoitteet sekä kohderyhmäksi rajattu ammattiala. Lopuksi teoriaosuus nivoo työmotivaation ja luovuuden yhteen eri työelämän ulottuvuuksissa.
Aihetta tutkittiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella, joka suunnattiin mainos- ja markkinointialalla toimiville luoville ammattilaisille. Kyselyn 60 vastaajaa kuvasivat vastauksillaan motivaatiotasoaan, suhdetta työmotivaatioon ja luovuuteen vaikuttaviin tekijöihin ja ilmaisivat vastauksillaan sitä, miten organisaatioista on löydettävissä luovuutta tukevia voimavaratekijöitä.
Kyselyn vastausten perusteella voidaan todeta, että mainos- ja markkinointialan luovat ammattilaiset ovat todella motivoituneita. Jokainen vastaaja koki, että työroolin selkeydellä, mahdollisuudella osallistua omaa työtä koskevaan päätöksentekoon, esimiehen tuella, esimiehen luottamuksella työntekijään ja hyvällä tiimihengellä oli joko erittäin tai jonkin verran myönteinen vaikutus työmotivaatioon. Useimmiten samat tekijät myötävaikuttivat myös luovuuteen. Suurimpina haasteina ilmeni henkilöstöresurssien puute, organisaation hierarkkisuus, aikataululliset vaatimukset sekä se, ettei luovuutta aina tuettu organisaation toimesta. Palkkaan suhtauduttiin positiivisesti, mutta lähes kaikki tekijät koettiin silti tärkeämmäksi motivaation ja luovuuden kannalta.
Tekijä suosittelee, että hyvästä tiimihengestä ja luottamuksesta pidetään kiinni jatkossakin niiden positiivisen vaikutuksen vuoksi. Tekijä myös suosittelee kiinnittämään huomiota tehtävänantoihin, jotta tietoa ja aikaa on saatavilla riittävästi. Lisäksi on suositeltua varata riittävästi henkilöstöresursseja, sillä yhteistyötä pidetään usein mielekkäänä. Lisäksi ajatuksia on mahdollista peilata ja kehittää muiden kanssa.