Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuluttajakäyttäytyminen kriisin aikana

Kuusinen, Juuso (2020)

 
Avaa tiedosto
Kuusinen_Juuso.pdf (1.178Mt)
Lataukset: 


Kuusinen, Juuso
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025076
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö toteutettiin lopputyönä Tampereen Ammattikorkeakoululle. Työn toimeksiantajana sekä tutkimuksen tilaajana toimi K-Caaran Hatanpään toimipiste. Työn tavoitteena oli saavuttaa tarkempi käsitys asiakasvirtojen käyttäytymisestä globaalin kriisin aikana ja selvittää millaisten palvelumallien avulla toiminta on kannattavaa. Työssä tutkittiin eri kohderyhmien ostokäyttäytymistä vuoden 2020 COVID-19 pandemian aikana. Toimeksiantajalla on neljän automerkin edustus Tampereella; Volkswagen, Audi, SEAT sekä Cupra. Työssä selvitettiin potentiaalisen asiakaskunnan suuruutta kriisitilanteessa. Työ toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena tilastoidun datan sekä uuden kuluttajakyselyn pohjalta.

Kuluttajakyselyn otanta oli 84 vastaajaa ja se toteutettiin K-Caaran nykyisille asiakkaille sekä satunnaisesti valikoituneelle joukolle. Kuluttajakyselyn tulosten huomataan noudattelevan hyvin esitettyä teoriapohjaa ja vastausten avulla voidaan erottaa 4 erilaista käyttäytymisryhmää. Ryhmien ominaispiirteiden avulla voidaan ymmärtää tarkemmin jokaisen ryhmän ostokäyttäytymistä. Tuloksista nähdään, että yli 50% vastaajista kuuluu potentiaalisten asiakkaiden joukkoon myös yleisen kriisitilanteen aikana. Hyödyllistä olisi jatkossa pyrkiä profiloimaan asiakaskuntaa ja kohdentaa mainonta vain tähän potentiaalisten asiakkaiden ryhmään.

Työssä käsitellään asiakasvirtojen käyttäytymistä erityisesti autokaupassa, mutta monet työssä esitetyt asiat ja käsitteet ovat yleistettävissä kaikkeen liiketoimintaan. Kuluttajien käyttäytyminen poikkeusoloissa on pääasiassa johdonmukaista kohteena olevasta hyödykkeestä riippumatta. Työn tulosten avulla voidaan tulevaisuudessa huomioida tarkemmin erilaisten kuluttajaryhmien ominaispiirteet sekä vastata niihin. Kehitysehdotuksissa otetaan kantaa myös mihin suuntaan palveluliiketoimintaa kannattaa lähteä kehittämään tulevaisuudessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste