Yksityispankin palveluiden tuotteistaminen
Tuisku, Helena (2020)
Tuisku, Helena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112924968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112924968
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka pohjoismaalaisen täydenpalvelun yksityispankin palvelut tulisi tuotteistaa. Opinnäytetyössä pyrittiin vastamaan kysymykseen: miten yksityispankin palvelut tulisi tuotteistaa, jotta ne olisi mahdollisimman helppo tuottaa ja myydä?
Opinnäytetyöntoteutustavaksi valikoitui kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä, ja selvitys toteutettiin teemahaastattelulla. Kaikki teemahaastattelut tehtiin yksilöittäin nauhoitetuilla videopuheluilla vallitsevan koronatilanteen vuoksi. Haastateltavat olivat pohjoismaalaisten yksityispankin asiantuntijoita. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain pohjoismaalaisia täyden palvelun yksityispankkeja. Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa, ja se toteutettiin keväällä ja syksyllä 2020.
Opinnäytetyön viitekehys koostui tuotteistamiseen liittyvistä asioista, kuten asiantuntijapalvelun tuotteistaminen sekä sisäinen ja ulkoinen tuotteistaminen. Tuotteistamisen lisäksi viitekehyksessä käsiteltiin yksityispankkia ja sen eri toimialueita. Tähän liittyivät muun muassa yksityispankin palvelut, niiden myynti sekä asiantuntijoiden rooli yksityispankissa. Viitekehyksessä käytettiin lähteinä erilaista aiheisiin liittyviä kirjoja sekä internetlähteitä.
Opinnäytetyöntuloksista voitiin päätellä, että yksityispankin palveluja tulisi miettiä tuotteistamisen kautta. Näin voidaan saada pankin toimintaa koskevia uusia näkökulmia. Lähtökohtaisesti pohjoismaalaisella yksityispankilla on jo kaikki tarvittavaosat, jolla palvelusta saataisiin mahdollisimman tuottava ja helposti myytävä. Tarvitaan vain tuotteistamisen työkaluja muokkaamaan toiminnot ja prosessit mahdollisimman kannattaviksi.
Tuloksia voidaan hyödyntää pohjoismaalaisissa täydenpalvelun yksityispankeissa. Niiden avulla voidaan lähteä kehittämään toimintaa ja palveluita tutkimustulosten osoittamaan suuntaan tuotteistamisen prosessin avulla. Jatkokehityksenä voisi selvittää tai suunnitella, kuinka tuotteistamisprosessi tulisi toteuttaa yksityispankissa.
Opinnäytetyöntoteutustavaksi valikoitui kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä, ja selvitys toteutettiin teemahaastattelulla. Kaikki teemahaastattelut tehtiin yksilöittäin nauhoitetuilla videopuheluilla vallitsevan koronatilanteen vuoksi. Haastateltavat olivat pohjoismaalaisten yksityispankin asiantuntijoita. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain pohjoismaalaisia täyden palvelun yksityispankkeja. Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa, ja se toteutettiin keväällä ja syksyllä 2020.
Opinnäytetyön viitekehys koostui tuotteistamiseen liittyvistä asioista, kuten asiantuntijapalvelun tuotteistaminen sekä sisäinen ja ulkoinen tuotteistaminen. Tuotteistamisen lisäksi viitekehyksessä käsiteltiin yksityispankkia ja sen eri toimialueita. Tähän liittyivät muun muassa yksityispankin palvelut, niiden myynti sekä asiantuntijoiden rooli yksityispankissa. Viitekehyksessä käytettiin lähteinä erilaista aiheisiin liittyviä kirjoja sekä internetlähteitä.
Opinnäytetyöntuloksista voitiin päätellä, että yksityispankin palveluja tulisi miettiä tuotteistamisen kautta. Näin voidaan saada pankin toimintaa koskevia uusia näkökulmia. Lähtökohtaisesti pohjoismaalaisella yksityispankilla on jo kaikki tarvittavaosat, jolla palvelusta saataisiin mahdollisimman tuottava ja helposti myytävä. Tarvitaan vain tuotteistamisen työkaluja muokkaamaan toiminnot ja prosessit mahdollisimman kannattaviksi.
Tuloksia voidaan hyödyntää pohjoismaalaisissa täydenpalvelun yksityispankeissa. Niiden avulla voidaan lähteä kehittämään toimintaa ja palveluita tutkimustulosten osoittamaan suuntaan tuotteistamisen prosessin avulla. Jatkokehityksenä voisi selvittää tai suunnitella, kuinka tuotteistamisprosessi tulisi toteuttaa yksityispankissa.