Opiskelijan tukipaketti työnhakuun: kartoitus tekstiili- ja muotialasta Suomessa
Hursti, Roosa (2020)
Hursti, Roosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112924973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112924973
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee tekstiili- ja muotialan työllistymisprosessin hahmottamista opiskelijan näkökulmasta. Tähän kuuluu Suomen tekstiili- ja muotialan nykytilanteen kartoittaminen sekä alan muutokseen perehtyminen. Työ pitää sisällään myös alan tulevaisuuden ennakoinnin ja toimintamallien vertaamista ulkomaiden toimintamalleihin, joilla on tekstiilialalla pitkät perinteet.
Alan ja sen henkilöstön tilastot ja tuki kartoittamiseen tulee Suomen Tekstiili ja Muoti ry:ltä, joka on yksi suurimmista alan järjestöistä Suomessa. Heidän jäsenyrityksiltään sekä Tilastokeskukselta kerätyt tiedot ovat reflektoinnin ja analysoinnin pohja.
Opinnäytetyön tilaaja on Metropolia Ammattikorkeakoulu. Työ toteutetaan opiskelijan etua ja näkökulmaa ajaen, ja lopputuloksena on tukipaketti opiskelijalle työllistymiseen. Tilaajan puolesta työhön sisällytetään alalle työllistyneen opiskelijan haastattelu sekä kartoitus suunnittelijan työnimikkeistä tekstiili- ja muotialalla.
Työssä avataan verkostoitumisen ja oman osaamisen markkinoinnin käsitteitä, jotta opiskelijan olisi helpompi visualisoida työnhakuprosessi vaihe vaiheelta.
Alan ja sen henkilöstön tilastot ja tuki kartoittamiseen tulee Suomen Tekstiili ja Muoti ry:ltä, joka on yksi suurimmista alan järjestöistä Suomessa. Heidän jäsenyrityksiltään sekä Tilastokeskukselta kerätyt tiedot ovat reflektoinnin ja analysoinnin pohja.
Opinnäytetyön tilaaja on Metropolia Ammattikorkeakoulu. Työ toteutetaan opiskelijan etua ja näkökulmaa ajaen, ja lopputuloksena on tukipaketti opiskelijalle työllistymiseen. Tilaajan puolesta työhön sisällytetään alalle työllistyneen opiskelijan haastattelu sekä kartoitus suunnittelijan työnimikkeistä tekstiili- ja muotialalla.
Työssä avataan verkostoitumisen ja oman osaamisen markkinoinnin käsitteitä, jotta opiskelijan olisi helpompi visualisoida työnhakuprosessi vaihe vaiheelta.