"Vain mielikuvitus on rajana" : LeaDo -oppimiskeskuksen tarjoamat mahdollisuudet lapsen taitojen kehittymiseen
Airas, Rebekka; Airas, Hilla (2020)
Airas, Rebekka
Airas, Hilla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025113
Tiivistelmä
LeaDo -oppimiskeskus on pedagoginen innovaatio, jonka tarkoituksena on ratkaista opetuksen ja oppimisen tuen haasteita. Siihen sisältyvän välineistön avulla voidaan aktivoida, osallistaa ja inspiroida lasta oppimistilanteissa sekä organisoida monipuolisia oppimisprosesseja. Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli kiinnostus siihen, millä tavalla LeaDo voidaan nähdä toimintakykyä edistävänä välineenä. Opinnäytetyön avulla pyrittiin vastaamaan siihen, onko LeaDo -oppimiskeskuksen käytöllä yhteyttä lasten motoristen taitojen, prosessitaitojen tai sosiaalisten vuorovaikutustaitojen kehittymiseen sekä millä tavalla mahdollinen yhteys taitoihin ilmenee. Tavoitteena oli tehdä näkyväksi toimintaterapian näkökulmasta tuotetun tiedon tuomaa lisäarvoa oppimiskeskuksen kehittämisessä ja tarkoituksena kartoittaa mahdollisuuksia LeaDon toimintaterapeuttiseen käyttöön.
Opinnäytetyön tietoperustana toimi Kielhofnerin Inhimillisen toiminnan malli sekä Fisherin (2009) määrittelemät taito -käsitteet. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastattelun periaatteiden mukaisesti haastattelemalla opettajia, joilla on kokemusta LeaDon käytöstä. Aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti tehtäväsuuntautunutta toiminnan analyysia hyödyntäen.
Tulosten perusteella LeaDon käytöllä havaittiin yhteys erityisesti motoristen taitojen ja prosessitaitojen kehittymiseen. Sosiaalisten vuorovaikutustaitojen kehittymisen osalta näyttö jäi niukaksi ja pohdittiin, kannustaako LeaDo itsessään sosiaalisten vuorovaikutustaitojen harjoittamiseen. Analyysivaiheessa havaittiin, että myös opettajan vaikutus siihen, miten taidot ilmenevät, on merkittävä. Opettajille opinnäytetyön tulokset voivat tarjota näkökulmia siihen, miten lasten toimintakykyä on mahdollista tukea yksilöidymmin LeaDon avulla. Toimintaterapeuteille LeaDo voi tarjota mahdollisuuden lapsen taitojen arviointiin ja harjoitteiden toteuttamiseen lapselle tutussa arkiympäristössä.
Toimintaterapeutin asiantuntijuutta voitaisiin hyödyntää LeaDon jatkokehittelyssä erityisesti toiminnan analysoinnin ja pilkkomisen osalta. Toimintaterapeuttien osaamista voisi hyödyntää muun muassa lisämateriaalien kehittämisessä sekä LeaDon käyttötarkoituksen laajentamisessa kuntoutustyöhön soveltuvaksi. Oppimiskeskusta voisi olla hyödyllistä tarkastella vielä laajemmin siitä näkökulmasta, kuinka suuri vaikutus opettajan roolilla on LeaDolla esiin tuleviin taitoihin. Kiinnostavana näyttäytyy myös se, miten LeaDon käytön vaikutukset ilmenevät lapsen muussa arjessa, kuten kotona.
Opinnäytetyön tietoperustana toimi Kielhofnerin Inhimillisen toiminnan malli sekä Fisherin (2009) määrittelemät taito -käsitteet. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastattelun periaatteiden mukaisesti haastattelemalla opettajia, joilla on kokemusta LeaDon käytöstä. Aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti tehtäväsuuntautunutta toiminnan analyysia hyödyntäen.
Tulosten perusteella LeaDon käytöllä havaittiin yhteys erityisesti motoristen taitojen ja prosessitaitojen kehittymiseen. Sosiaalisten vuorovaikutustaitojen kehittymisen osalta näyttö jäi niukaksi ja pohdittiin, kannustaako LeaDo itsessään sosiaalisten vuorovaikutustaitojen harjoittamiseen. Analyysivaiheessa havaittiin, että myös opettajan vaikutus siihen, miten taidot ilmenevät, on merkittävä. Opettajille opinnäytetyön tulokset voivat tarjota näkökulmia siihen, miten lasten toimintakykyä on mahdollista tukea yksilöidymmin LeaDon avulla. Toimintaterapeuteille LeaDo voi tarjota mahdollisuuden lapsen taitojen arviointiin ja harjoitteiden toteuttamiseen lapselle tutussa arkiympäristössä.
Toimintaterapeutin asiantuntijuutta voitaisiin hyödyntää LeaDon jatkokehittelyssä erityisesti toiminnan analysoinnin ja pilkkomisen osalta. Toimintaterapeuttien osaamista voisi hyödyntää muun muassa lisämateriaalien kehittämisessä sekä LeaDon käyttötarkoituksen laajentamisessa kuntoutustyöhön soveltuvaksi. Oppimiskeskusta voisi olla hyödyllistä tarkastella vielä laajemmin siitä näkökulmasta, kuinka suuri vaikutus opettajan roolilla on LeaDolla esiin tuleviin taitoihin. Kiinnostavana näyttäytyy myös se, miten LeaDon käytön vaikutukset ilmenevät lapsen muussa arjessa, kuten kotona.