Opas toimeksiantajayrityksen myyjille
Illikainen, Juho (2020)
Illikainen, Juho
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025127
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on laatia myyntiopas toimeksiantajayrityksen myyjille. Myyntioppaan avulla pyritään myös kehittämään toimeksiantajan myyntiprosessia.
Aiheeni syntyi, kun ehdotin asiaa toimeksiantajalleni. Olen ollut kaksi edellistä kesää töissä toimeksiantajayrityksessä. Myyntiopas haluttiin tehtävän juuri toimeksiantajayrityksen tarpeita varten ja heidän näköisekseen. Opinnäytetyön toimeksiantaja on oululainen maalausalan yritys, jonka asiakaskuntaan kuuluu kuluttaja-asiakkaita, taloyhtiöitä ja rakennuttajia.
Aluksi opinnäytetyössä tutustutaan hieman maalausalaan, toimeksiantajayritykseen ja opinnäytetyön taustoihin. Tämän osion jälkeen käydään yleisesti läpi myyntityötä ja huippumyyjältä vaadittavia ominaisuuksia. Seuraavassa osiossa syvennytään myyntiprosessin eri vaiheisiin. Viimeisessä osiossa käydään läpi haastattelut, havaintoni ja pohdinta.
Työ on toteutettu käyttämällä laadullisia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyössä käytettiin lähteinä myyntialan kirjallisuutta, haastatteluita ja omia havaintojani.
Itse oppaasta, jossa tarkastellaan myyntiprosessien eri vaiheita yleisesti ja toimeksiantajan näkökulmasta, tuli sisältönsä osalta tavoitteiden mukainen ja selkeä tuotos. Oppaassa annetaan myös käytännön vinkkejä ja esimerkkejä eri myynnin vaiheisiin. Jokaista asiaa oppaassa ei kuitenkaan lähdetty suuremmin avaamaan, jotta oppaasta ei tulisi kohtuuttoman pitkä ja se saataisiin pidettyä selkeänä.
Aiheeni syntyi, kun ehdotin asiaa toimeksiantajalleni. Olen ollut kaksi edellistä kesää töissä toimeksiantajayrityksessä. Myyntiopas haluttiin tehtävän juuri toimeksiantajayrityksen tarpeita varten ja heidän näköisekseen. Opinnäytetyön toimeksiantaja on oululainen maalausalan yritys, jonka asiakaskuntaan kuuluu kuluttaja-asiakkaita, taloyhtiöitä ja rakennuttajia.
Aluksi opinnäytetyössä tutustutaan hieman maalausalaan, toimeksiantajayritykseen ja opinnäytetyön taustoihin. Tämän osion jälkeen käydään yleisesti läpi myyntityötä ja huippumyyjältä vaadittavia ominaisuuksia. Seuraavassa osiossa syvennytään myyntiprosessin eri vaiheisiin. Viimeisessä osiossa käydään läpi haastattelut, havaintoni ja pohdinta.
Työ on toteutettu käyttämällä laadullisia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyössä käytettiin lähteinä myyntialan kirjallisuutta, haastatteluita ja omia havaintojani.
Itse oppaasta, jossa tarkastellaan myyntiprosessien eri vaiheita yleisesti ja toimeksiantajan näkökulmasta, tuli sisältönsä osalta tavoitteiden mukainen ja selkeä tuotos. Oppaassa annetaan myös käytännön vinkkejä ja esimerkkejä eri myynnin vaiheisiin. Jokaista asiaa oppaassa ei kuitenkaan lähdetty suuremmin avaamaan, jotta oppaasta ei tulisi kohtuuttoman pitkä ja se saataisiin pidettyä selkeänä.