Podcastin tuottaminen ja julkaiseminen
Sapman, Pauliina (2020)
Sapman, Pauliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025119
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia podcastin tuottamista ideointivaiheesta julkaisuun. Tavoitteena oli luoda mahdollisimman menestyvä ja viihdyttävä podcast.
Projekti aloitettiin tutkimalla podcastin historiaa ja suunnittelemalla tulevan podcastin sisältöä. Tätä varten tutkittiin ja pohdittiin tulevan podcastin sisältöä ja toteutustapaa. Sopivan laitteiston löytäminen oli tärkeää, jotta ylimääräisiltä työvaiheilta vältyttäisiin jälkikäsittelyssä. Podcast äänitettiin itse rakennetussa studiossa.
Tuotannon lopputuloksena saatiin valmis podcast-jakso, joka jaettiin eri kuuntelualustoille. Tähän tärkeimmät työvaiheet keskittyvät RSS-syötteen toimintaan ja Anchor-sovelluksen käyttöön. Kuuntelijoiden saavuttaminen on myös tärkeää, ja keinona siihen käytettiin eri sosiaalisten medioiden kanavia ja tehostettua mainontaa.
Valmiiksi tulokseksi saatiin ensimmäinen tuotantokausi Kasuaalisti-podcastia. Tuotantokauteen kuului kahdeksan noin tunnin mittaista jaksoa. Kuuntelijoita tavoitettiin sosiaalisen median markkinoinnin työkaluilla. Mahdollisia tulevaisuuden kehitysideoita podcastin menestymistä tukemaan olisivat näkyvämpi markkinointi sosiaalisessa mediassa ja runsaampi sisällön tuottaminen.
Projekti aloitettiin tutkimalla podcastin historiaa ja suunnittelemalla tulevan podcastin sisältöä. Tätä varten tutkittiin ja pohdittiin tulevan podcastin sisältöä ja toteutustapaa. Sopivan laitteiston löytäminen oli tärkeää, jotta ylimääräisiltä työvaiheilta vältyttäisiin jälkikäsittelyssä. Podcast äänitettiin itse rakennetussa studiossa.
Tuotannon lopputuloksena saatiin valmis podcast-jakso, joka jaettiin eri kuuntelualustoille. Tähän tärkeimmät työvaiheet keskittyvät RSS-syötteen toimintaan ja Anchor-sovelluksen käyttöön. Kuuntelijoiden saavuttaminen on myös tärkeää, ja keinona siihen käytettiin eri sosiaalisten medioiden kanavia ja tehostettua mainontaa.
Valmiiksi tulokseksi saatiin ensimmäinen tuotantokausi Kasuaalisti-podcastia. Tuotantokauteen kuului kahdeksan noin tunnin mittaista jaksoa. Kuuntelijoita tavoitettiin sosiaalisen median markkinoinnin työkaluilla. Mahdollisia tulevaisuuden kehitysideoita podcastin menestymistä tukemaan olisivat näkyvämpi markkinointi sosiaalisessa mediassa ja runsaampi sisällön tuottaminen.