The Guiding Hand: An Exploration of the Evolution and Importance of the Producer in the Finnish Game Industry
Häll, Joonas (2020)
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena on valaista ja esitellä tuottajan roolia opiskelijoille, pääpainoisesti Metropolian pelisovellukset-pääaineen opiskelijoille. Henkilökohtaisen kokemuksen perusteella, sekä opettajana että opiskelijana, opiskelijaryhmät pyrkivät tekemään projekteja pelkän idean varassa, ja harvoin näissä projekteissa on tuottajaa mukana, ja jos on, häntä ei osata hyödyntää kunnolla. Tuottajan asema ja tehtävät ovat epäselvät monelle opiskelijalle. Kun opiskelijat työelämässä päätyvät työskentelemään tuottajien kanssa (tai jos heistä itsestään tulee tuottajia) ja heidän rinnallaan, on toivottavaa, että tämä opinnäyte-raportti johtaa parempaan ryhmätyöskentelyyn opinnoissa, samalla kun se auttaa opiskelijoita valmistautumaan pelialalla työskentelyyn.
Vaikka tuottajan merkitystä pyritään korostamaan mikrotasolla, opinnäyteraportissa tutkitaan aihetta makrotasolla, seulomalla Suomen peliteollisuuden historiaa, jotta selviää, kuinka ala on kypsynyt ja miten sen nykyiset roolit ovat kehittyneet, painottaen tuottajan roolia. Selvittämällä tämän roolin historiaa ja merkitystä alalla toivottavasti tämän roolin tarve ja potentiaalinen hyöty Metropolian ryhmäprojekteissa tulee entistä selvemmäksi. Tavoitteena on, että tuottajan työn syvällisempi tarkastelu, mukaan lukien pelialan tuottajien haastattelut, antaa opiskelijoille arvokasta ja hyödyllistä tietoa tuottajan roolista.
Opinnäytetyö on rajattu koskemaan Suomen pelialan käytäntöjä ja tuottajan roolia siinä sekä tutustuttamaan opiskelijat tuottajan työnkuvaan. Insinöörityön osana luotiin Producer Guidelines -opas, jossa esitellään tuottajan tehtävät ja vastuut, sekä työkaluja, joilla hallinnoida ryhmäprojektia. Sitä voidaan jakaa opiskelijoille ohjaamaan heitä tutustumaan tuottajan rooliin ja saavuttamaan tavoitteensa ryhmäprojekteissa.
Vaikka tuottajan merkitystä pyritään korostamaan mikrotasolla, opinnäyteraportissa tutkitaan aihetta makrotasolla, seulomalla Suomen peliteollisuuden historiaa, jotta selviää, kuinka ala on kypsynyt ja miten sen nykyiset roolit ovat kehittyneet, painottaen tuottajan roolia. Selvittämällä tämän roolin historiaa ja merkitystä alalla toivottavasti tämän roolin tarve ja potentiaalinen hyöty Metropolian ryhmäprojekteissa tulee entistä selvemmäksi. Tavoitteena on, että tuottajan työn syvällisempi tarkastelu, mukaan lukien pelialan tuottajien haastattelut, antaa opiskelijoille arvokasta ja hyödyllistä tietoa tuottajan roolista.
Opinnäytetyö on rajattu koskemaan Suomen pelialan käytäntöjä ja tuottajan roolia siinä sekä tutustuttamaan opiskelijat tuottajan työnkuvaan. Insinöörityön osana luotiin Producer Guidelines -opas, jossa esitellään tuottajan tehtävät ja vastuut, sekä työkaluja, joilla hallinnoida ryhmäprojektia. Sitä voidaan jakaa opiskelijoille ohjaamaan heitä tutustumaan tuottajan rooliin ja saavuttamaan tavoitteensa ryhmäprojekteissa.