Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Joukkuevoimistelijoiden autonomian lisääminen: Opas Kellon Työväen Urheilijoiden voimistelujaoston 8–12-vuotiaiden ohjaajille ja valmentajille

Heinonen, Veera (2020)

 
Avaa tiedosto
Opas Kellon Työväen Urheilijoiden voimistelujaoston 8–12-vuotiaiden ohjaajille ja valmentajille (501.1Kt)
Opinnäytetyöraportti (602.6Kt)
Lataukset: 


Heinonen, Veera
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125329
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Kellon Työväen Urheilijoiden voimistelujaoston lapsuusvaiheen valmennustoimintaa. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa opas, jossa on toimeksiantajaseuran valmentajille ja ohjaajille tietoa sekä konkreettisia harjoitteita autonomian kokemusten lisäämiseksi joukkuevoimistelussa.
Opasta varten työssä selvitetään, mitkä tekijät vaikuttavat lapsen sisäiseen motivaatioon ja miten lapsen psyykkinen ja kognitiivinen kehittyminen vaikuttaa motivaation muokkautumiseen. Oppaan viitekehyksenä toimii Urheilijan polun lapsuusvaihe, joka määrittelee sekä urheilijan että liikkujan polulle lähtevän lapsen tarvitsemat tekijät. Opas keskittyy laatutekijöistä iloon ja innostukseen tarjoamalla sisäisen motivaation lisäämisen keinoja.
Suomessa seurassa harrastamisen lopettamisen keski-ikä on 11 vuotta. Kyllästyminen lajiin on yksi merkittäviä lopettamisen syitä niin kansallisissa kuin lajikohtaisissa tutkimuksissa, minkä vuoksi harrastuksessa viihtymiseen on kiinnitettävä huomiota. Kilpailusuuntautuneisuus alkaa vahvistua 11 vuoden iässä, ja sen myötä myös pätevyyden kokemusten puute laskee motivaatiota.
Opas on toteutettu konstruktivistisen mallin mukaisena kehitysprojektina, jossa tuotosta arvioitiin toteutuksen aikana useaan kertaan. Tiedonkeruu toteutettiin selvittämällä lähtötilanne sekä tutustumalla aiheen kirjallisuuteen ja tutkimuksiin. Arvioinnissa on huomioitu kohderyhmän palaute oppaasta ja oppaan sisältö sekä ulkoasu on luotu kohderyhmä huomioiden.
Oppaassa esitellään liikunnassa merkittävimpinä pidettyjä motivaatioteorioita sekä lasten psyykkisen kehityksen huomioita. Oppaan harjoitukset on jaettu TARGET-mallin mukaan osiin, jotka keskittyvät valmennuksen organisoinnin eri osa-alueisiin. Lopuksi opas tarjoaa valmentajille mahdollisuuden reflektointiin.
 
The aim of this thesis is to improve coaching in children’s aesthetic group gymnastics. Its purpose is to produce a guide for coaches of Kellon Työväen Urheilijat gymnastics division to increase their knowledge about children’s psychological development and supporting intrinsic motivation and autonomy. The guide should help the coaches to find ways to make the motivational climate more autonomy supportive.
This thesis views children’ coaching as a part of Urheilijan polku, which determines the factors that every child should be able to receive in sports. Joy and enthusiasm towards sports and healthy lifestyle are important to everyone, even though everyone will not become an elite athlete. The average age to stop doing sports in a sports club in Finland is eleven years. Getting fed up is one of the main reasons for drop-out both in gymnastics and other sports. Making the motivational climate more autonomy supportive and fostering a mastery goal orientation are ways to increase intrinsic motivation in sports.
The guide was produced using a constructive template of a thesis to make it as suitable as possible for the organisation. Information about their situation before the project was collected by a survey for coaches. The theoretical framework includes presentation of main characteristics of aesthetic group gymnastics and the model of Finnish coaching system. Basic theories of motivation, children’s psychological development and improving motivational climate are introduced.
The TARGET model of improving motivational climate is used as a base of the guide. Every part of the model includes information and a task to give an example about increasing children’s experience of autonomy in their hobby. At the end of the guide is a page for the coaches to reflect their work and to help them make plans for future learning.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste