Työelämän ja oppilaitoksen yhteistyö työpaikalla järjestettävässä koulutuksessa
Partonen-Rekola, Marketta (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Partonen-Rekola, Marketta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125333
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää työpaikkakoulutuksen tilaa ja ongelmakohtia Keudan Wärtsilänkadun auto-osastolla ja kehittää hyviä käytänteitä huomioiden myös kasvava määrä erityisen tuen tarvitsevia opiskelijoita. Tavoitteena on myös etsiä työelämän ja oppilaitoksen yhteisen näkemyksen löytymistä työpaikalla järjestettävässä koulutuksessa ja sitä kautta kehittää yhteistyötä alueen työelämän kanssa.
Opinnäytetyö on aiheeltaan tarpeellinen ja ajankohtainen, koska ammatillinen koulutus uudistui 1.1.2018 alkaen. Uudistuksen ydinasioita ovat yksilöiden ja yritysten osaamis- ja kehittämistarpeista lähtevät opinnot, jota toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa. Työelämälähtöisyys ja toimivat kumppanuudet ovat edellytys korkeatasoiselle ammatilliselle koulutukselle.
Opinnäytetyö toteutettiin Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudassa ja Keski-Uudenmaan talousalueella kyselytutkimuksena. Kyselytutkimus jaettiin työpaikkaohjaajille ja johdolle. Kysely toteutettiin perinteisenä lomakekyselynä.
Opinnäytetyö osoitti, että työelämän työpaikkaohjaajien perehdyttämiseen ja työpaikkaohjaajakoulutukseen on panostettava. Kyselyn vastausten perusteella työpaikoilla ei ollut tarpeeksi tietoa ammatillisen koulutuksen uudesta lainsäädännöstä. Työpaikoille tulisi saada lisää tietoa ohjaajakoulutuksesta. Ennen kaikkea työpaikkaohjaajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa erityistä tukea tarvitsevien
opettamisesta ja ohjaamisesta.
Opinnäytetyö on aiheeltaan tarpeellinen ja ajankohtainen, koska ammatillinen koulutus uudistui 1.1.2018 alkaen. Uudistuksen ydinasioita ovat yksilöiden ja yritysten osaamis- ja kehittämistarpeista lähtevät opinnot, jota toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa. Työelämälähtöisyys ja toimivat kumppanuudet ovat edellytys korkeatasoiselle ammatilliselle koulutukselle.
Opinnäytetyö toteutettiin Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudassa ja Keski-Uudenmaan talousalueella kyselytutkimuksena. Kyselytutkimus jaettiin työpaikkaohjaajille ja johdolle. Kysely toteutettiin perinteisenä lomakekyselynä.
Opinnäytetyö osoitti, että työelämän työpaikkaohjaajien perehdyttämiseen ja työpaikkaohjaajakoulutukseen on panostettava. Kyselyn vastausten perusteella työpaikoilla ei ollut tarpeeksi tietoa ammatillisen koulutuksen uudesta lainsäädännöstä. Työpaikoille tulisi saada lisää tietoa ohjaajakoulutuksesta. Ennen kaikkea työpaikkaohjaajat tarvitsevat työnsä tueksi tietoa erityistä tukea tarvitsevien
opettamisesta ja ohjaamisesta.