Kotimaiset true crime -podcastit ja niiden tekijöiden eettinen vastuu
Hakola, Noora (2020)
Hakola, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125343
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut esitellä true crime -genreä ja tutustua sitä tekevien ”podcastaajien” eli podcastien tekijöiden eettiseen vastuuseen. Ovatko podcast-sisällöntuottajat journalisteja kertoessaan todellisen rikoksen tarinan? Onko harrastepohjalta podcastia tekevän työ verrannollista toimittajan työhön? Työssä määritellään podcast käsitteenä, tutustutaan Journalistin ohjeisiin ja rikoslakiin sekä selvitetään, miksi ihmiset tykkäävät kuunnella karmeita rikostarinoita. Edustettuna on myös naisten ”erityinen” suhde true crimeen. Pääasiallinen tutkimuskysymys on siis selvittää suomalaisen true crime -podcastin tekijän laillinen ja eettinen vastuu. Työssä tutkitaan myös, voisiko Journalistin ohjeista saada eettisen ohjenuoran podcastin tekemiseen vastuullisesti.
Aineistoksi valitun rikospodcastin sisältöä tutkitaan sisällönanalyysin keinoin luvussa 6. Kyseessä on Suomen kuunnelluin true crime -podcast Jäljillä ja sen 83 jaksoa. Työssä analysoidaan podcastin tekijän käyttämää kerrontatapaa suhteessa todellisiin rikoksiin ja tehdään aineistosta havaintoja Journalistin ohjeisiin pohjaten. Aineistosta tilastoidaan käsiteltyjen rikostapauksien uhrien ja tekijöiden sukupuolet, tapauksien maat, rikostyypit sekä tapahtuma-ajankohdat kotimaisen true crime -genren esittelemiseksi.
Työssä havaitaan, että kotimaisen true crime -podcastin tekijän eettinen vastuu on subjektiivista ja paljolti hänen itsensä varassa. Työssä päätellään, että Journalistin ohjeiden kahtatoista kohtaa voisi suositella ohjenuoraksi true crime -sisällön tuottamiseen eettisesti. Työssä tehdään myös muita kiinnostavia havaintoja ja päätelmiä, esimerkiksi se, että todelliset rikokset ovat kiinnostaneet ihmisiä kautta aikain, se, että naiset kuluttavat true crime -sisältöä enemmän kuin miehet, sekä se, että monet kotimaiset true crime -sisällöntuottajat kokevat olevansa tarinankertojia, eivät toimittajia. Toimittajan työnkuvan verrannollisuudesta harrastepohjalta podcastia tekevän työnkuvaan päätellään, että työn luonne on osittain samankaltainen, mutta merkittävänä erona voidaan pitää sitä, että toimittajat julkaisevat usein uutta tietoa ja tekevät haastatteluja, kun taas tarinankertojat referoivat olemassa olevaa tietoa kertoakseen hyvän tarinan.
Aineistoksi valitun rikospodcastin sisältöä tutkitaan sisällönanalyysin keinoin luvussa 6. Kyseessä on Suomen kuunnelluin true crime -podcast Jäljillä ja sen 83 jaksoa. Työssä analysoidaan podcastin tekijän käyttämää kerrontatapaa suhteessa todellisiin rikoksiin ja tehdään aineistosta havaintoja Journalistin ohjeisiin pohjaten. Aineistosta tilastoidaan käsiteltyjen rikostapauksien uhrien ja tekijöiden sukupuolet, tapauksien maat, rikostyypit sekä tapahtuma-ajankohdat kotimaisen true crime -genren esittelemiseksi.
Työssä havaitaan, että kotimaisen true crime -podcastin tekijän eettinen vastuu on subjektiivista ja paljolti hänen itsensä varassa. Työssä päätellään, että Journalistin ohjeiden kahtatoista kohtaa voisi suositella ohjenuoraksi true crime -sisällön tuottamiseen eettisesti. Työssä tehdään myös muita kiinnostavia havaintoja ja päätelmiä, esimerkiksi se, että todelliset rikokset ovat kiinnostaneet ihmisiä kautta aikain, se, että naiset kuluttavat true crime -sisältöä enemmän kuin miehet, sekä se, että monet kotimaiset true crime -sisällöntuottajat kokevat olevansa tarinankertojia, eivät toimittajia. Toimittajan työnkuvan verrannollisuudesta harrastepohjalta podcastia tekevän työnkuvaan päätellään, että työn luonne on osittain samankaltainen, mutta merkittävänä erona voidaan pitää sitä, että toimittajat julkaisevat usein uutta tietoa ja tekevät haastatteluja, kun taas tarinankertojat referoivat olemassa olevaa tietoa kertoakseen hyvän tarinan.