Varjostin-galaksigeneraattori
Tenkanen, Sebastian (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125361
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa aurinkokuntia satunnaisesti generoiva järjestelmä Unity-pelimoottorille 3D-pelikenttien luomiseen. Tarkoituksena oli edistää tekijän tietämystä ja osaamista kehittyneempien matemaattisten algoritmien ja varjostimien soveltamisessa 3D-objektien luontia ja tehostamista varten.
Työssä opiskeltiin erilaisia varjostintyyppejä, triplanar-kartoitusta ja Ken Perlin suunnitteleman tietokonegrafiikan kohinaa, jotta voitaisiin tuottaa uskottavan oloisia planeettoja muokkaamalla Unityssa luotuja verkkoja.
Planeettatyökalun toiminnallisuutta käytiin läpi yleisesti, käymättä erityisen tarkasti projektissa käytettyä koodia läpi. Sen sijaan pyrittiin selventämään työssä käytettyjä menetelmiä, jotta pystyttäisiin havainnollistamaan työvaiheita ja algoritmien soveltuvuutta käytännön tasolla.
Tulokseksi saatiin valmis planeettageneraattori, jolla käyttäjä voi editorissa luoda omia planeettoja ja tallentaa niistä valmiiksi käytettäviä objekteja pelissä.
Työssä opiskeltiin erilaisia varjostintyyppejä, triplanar-kartoitusta ja Ken Perlin suunnitteleman tietokonegrafiikan kohinaa, jotta voitaisiin tuottaa uskottavan oloisia planeettoja muokkaamalla Unityssa luotuja verkkoja.
Planeettatyökalun toiminnallisuutta käytiin läpi yleisesti, käymättä erityisen tarkasti projektissa käytettyä koodia läpi. Sen sijaan pyrittiin selventämään työssä käytettyjä menetelmiä, jotta pystyttäisiin havainnollistamaan työvaiheita ja algoritmien soveltuvuutta käytännön tasolla.
Tulokseksi saatiin valmis planeettageneraattori, jolla käyttäjä voi editorissa luoda omia planeettoja ja tallentaa niistä valmiiksi käytettäviä objekteja pelissä.