Rekrytointiprosessin kehittäminen kohdeyritykseen
Kanniainen, Julia (2020)
Kanniainen, Julia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125533
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön pääasiallisena tavoitteena oli keksiä keinoja, joilla kehittää kohdeyrityksen rekrytointiprosessia selkeämmäksi, tehokkaammaksi sekä yksinkertaisemmaksi. Toisena tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat ne oikeat rekrytointikanavat ja miten sosiaalista mediaa voisi entistä enemmän ja paremmin hyödyntää rekrytoinnissa. Kohdeyritys pysyy omasta toiveestaan työssä anonyyminä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä. Menetelmänä opinnäytetyössä oli laadullinen tutkimus, jossa selvitettiin rekrytointeja toteuttavien henkilöiden mielipiteitä ja ajatuksia rekrytointiprosessista. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Jaoin haastatteluiden teemat kolmeen osioon, rekrytointiprosessin vaiheet ja nykytilanne, työpaikkailmoitus ja rekrytointikanavat sekä rekrytoinnin haasteet ja kehittäminen. Teemojen sisällä oli lisäksi tarkentavia kysymyksiä, jotka olivat tukemassa haastattelun kulkua.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kohdeyrityksen suurimpia haasteita olivat rekrytointiprosessin osapuolten välinen kommunikaatio, nykyisen rekrytointi-järjestelmän palvelemattomuus, prosessin monimutkaisuus sekä sosiaalisen median hyödyntäminen. Kohdeyritys oli myös jäänyt liikaa vanhoihin tapoihinsa, kun heidän olisi pitänyt lähteä uudistamaan järjestelmiään ja työkalujaan, sekä kiinnittämään enemmän huomiota teknologian kehittymiseen ja sen vaikutuksiin. Tärkeä kehityskohde oli lisäksi sosiaalisen median laajempi käyttöönotto yrityksen rekrytointiprosessissa ja toiminnassa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä aihealueet painottuivat rekrytointiprosessiin ja sen kehittämiseen sekä sosiaaliseen mediaan ja sen hyödyntämiseen rekrytoinnissa. Sivuutin myös aiheita liittyen digitalisaatioon ja tulevaisuuden muutoksiin sekä niiden vaikutuksiin rekrytoinnissa.
Sosiaalisen median käytöstä rekrytoinnissa keskityttiin muutamaan tiettyyn osa-alueeseen, sillä aihe olisi muuten ollut liian laaja. Viitekehyksessä hyödynnettiin sekä suomen- että englanninkielistä ammattikirjallisuutta ja internetartikkeleita.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä. Menetelmänä opinnäytetyössä oli laadullinen tutkimus, jossa selvitettiin rekrytointeja toteuttavien henkilöiden mielipiteitä ja ajatuksia rekrytointiprosessista. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Jaoin haastatteluiden teemat kolmeen osioon, rekrytointiprosessin vaiheet ja nykytilanne, työpaikkailmoitus ja rekrytointikanavat sekä rekrytoinnin haasteet ja kehittäminen. Teemojen sisällä oli lisäksi tarkentavia kysymyksiä, jotka olivat tukemassa haastattelun kulkua.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kohdeyrityksen suurimpia haasteita olivat rekrytointiprosessin osapuolten välinen kommunikaatio, nykyisen rekrytointi-järjestelmän palvelemattomuus, prosessin monimutkaisuus sekä sosiaalisen median hyödyntäminen. Kohdeyritys oli myös jäänyt liikaa vanhoihin tapoihinsa, kun heidän olisi pitänyt lähteä uudistamaan järjestelmiään ja työkalujaan, sekä kiinnittämään enemmän huomiota teknologian kehittymiseen ja sen vaikutuksiin. Tärkeä kehityskohde oli lisäksi sosiaalisen median laajempi käyttöönotto yrityksen rekrytointiprosessissa ja toiminnassa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä aihealueet painottuivat rekrytointiprosessiin ja sen kehittämiseen sekä sosiaaliseen mediaan ja sen hyödyntämiseen rekrytoinnissa. Sivuutin myös aiheita liittyen digitalisaatioon ja tulevaisuuden muutoksiin sekä niiden vaikutuksiin rekrytoinnissa.
Sosiaalisen median käytöstä rekrytoinnissa keskityttiin muutamaan tiettyyn osa-alueeseen, sillä aihe olisi muuten ollut liian laaja. Viitekehyksessä hyödynnettiin sekä suomen- että englanninkielistä ammattikirjallisuutta ja internetartikkeleita.