Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Käyttöönoton jälkeen : case OmaTays- ammattilaisnäkymä

Helenius, Heini (2020)

 
Avaa tiedosto
Helenius_Heini.pdf (2.024Mt)
Lataukset: 


Helenius, Heini
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125477
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli aiemman tutkitun tiedon sekä OmaTays-ammattilaisnäkymän käyttöönotonperusteella selvittää sovellusten osalta onnistuneen käyttöönoton ja ylläpitovaiheen tekijöitä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia OmaTays-ammattilaisnäkymän käyttöönottoa sekä ylläpitovaihetta hoitohenkilökunnan näkökulmasta. Tutkimustulosten perusteella tarkoituksena oli myös esittää ylläpitovaiheen kehittämisehdotukset sekä käyttöönoton jälkeinen toimintamalli.

Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja siinä sovellettiin tapaustutkimuksen piirteitä. Aineistoa varten haastateltiin hoitohenkilöstöä Pirkanmaan sairaanhoitopiiristä. Haastattelut olivat teemahaastatteluja ja ne suoritettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.

Tulosten perusteella voidaan todeta, että OmaTays- ammattilaisnäkymä sopii teknologiana yksiköiden käyttöön ja siihen suhtaudutaan positiivisesti. Käyttäjät ovat halukkaita osallistumaan jatkossa myös ohjelman kehittämiseen. Organisaatiolta ja esimiehiltä tarvitaan lisää tukea käyttöönottoon sekä toimintaprosessien muutokseen. Haastattelujen perusteella varsinaista muutosjohtamista ei yksiköissä tapahdu. Viestintää ja tiedottamista oli tapahtunut jonkin verran, mutta ei riittävästi. Haastateltavat olisivat kaivanneet lisää tiedottamista. Koulutus jakoi selkeästi mielipiteet. Osan mielestä koulutusta oli tarpeeksi ja osan mielestä se oli puutteellista. Koulutuksissa tulisi huomioida yksilön tarpeet. Pirkanmaan sairaanhoitopiirin digihoitajien rooli avainhenkilönä korostui käyttöönotoissa ja tuen saannissa. Yksiköistä ei löytynyt juurikaan muita avainhenkilöitä.

Tulosten ja aiempien tutkimusten perusteella muodostettiin käyttöönoton jälkeinen toimintamalli. Toimintamallissa korostuivat ne tekijät, joita haastatteluiden perusteella tulisi vielä kehittää käyttöönotossa ja ylläpitovaiheessa. Toimintamallista löytyvät tekijät ovat muutosjohtaminen, työprosessin suunnittelu, toiminnan jalkauttaminen, sitouttaminen, avainhenkilöiden löytäminen sekä osallistaminen jatkokehittämiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste