Toimintaterapeutti varhaiskasvatuksessa : Alustava arviointitoimintamalli Helsingin kaupungille
Jylhä, Tuuli; Kolek, Viola (2020)
Jylhä, Tuuli
Kolek, Viola
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125443
Tiivistelmä
Toimintaterapeutin arviointityötä päiväkodissa toteuttaessa saadaan arvokasta tietoa lapsen toimintakyvystä ja tuen tarpeesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimintaterapeuttien roolia varhaiskasvatuksessa Suomessa, sekä kartoittaa toimintaterapeutin alustavaa toimintamallia varhaiskasvatukseen työelämän yhteistyökumppanille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatukseen toimintaterapeutin alustava arviointitoimintamalli, jonka avulla saadaan nopeutettua alle kouluikäisen lapsen pääsyä toimintaterapian piiriin. Opinnäytetyössä haluttiin korostaa ja painottaa kyseessä olevan alustava, arviointiin painottuva toimintamalli, joka muovautuu ja muuttaa muotoaan käytännössä.
Opinnäytetyön teoreettisena lähtökohtana olivat kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen malli, kanadalainen asiakaslähtöisen mahdollistamisen malli ja Suomen Toimintaterapeuttiliiton hyvät arviointikäytännöt. Opinnäytetyömme oli laadullinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Aineiston keruu toteutui sähköisen kyselylomakkeen avulla Suomessa toimiville varhaiskasvatuksen toimintaterapeuteille. Kyselyn avulla oli tarkoitus selvittää varhaiskasvatuksen toimintaterapeuttien näkemyksiä ja kokemuksia työstään. Kysely analysoitiin hyödyntämällä sisällönanalyysia.
Opinnäytetyössämme lopputuotoksena kehitetty toimintamalli avaa tuloksia toimintaterapeutin roolista varhaiskasvatuksessa. Alustava arviointitoimintamalli tuo esille toimintaterapeutin varhaiskasvatuksen roolin lisäksi varhaiskasvatuksessa toimintaterapeutin toteuttamaa arviointityötä ja työskentelyn etenemistä.
Jatkotutkimusaiheena ehdotamme selvitystä alustavan arviointitoimintamallin toimivuudesta ja sen mahdollisista hyödyistä. Tämä edellyttää alustavan arviointitoimintamallin kokeilua toimintaterapeutin työssä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyötasoinen selvitys voisi olla jatkokehittely, jossa tarkastellaan alustavan arviointimallin toimivuutta ja siihen liittyviä mahdollisia kehittämistarpeita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatukseen toimintaterapeutin alustava arviointitoimintamalli, jonka avulla saadaan nopeutettua alle kouluikäisen lapsen pääsyä toimintaterapian piiriin. Opinnäytetyössä haluttiin korostaa ja painottaa kyseessä olevan alustava, arviointiin painottuva toimintamalli, joka muovautuu ja muuttaa muotoaan käytännössä.
Opinnäytetyön teoreettisena lähtökohtana olivat kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen malli, kanadalainen asiakaslähtöisen mahdollistamisen malli ja Suomen Toimintaterapeuttiliiton hyvät arviointikäytännöt. Opinnäytetyömme oli laadullinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Aineiston keruu toteutui sähköisen kyselylomakkeen avulla Suomessa toimiville varhaiskasvatuksen toimintaterapeuteille. Kyselyn avulla oli tarkoitus selvittää varhaiskasvatuksen toimintaterapeuttien näkemyksiä ja kokemuksia työstään. Kysely analysoitiin hyödyntämällä sisällönanalyysia.
Opinnäytetyössämme lopputuotoksena kehitetty toimintamalli avaa tuloksia toimintaterapeutin roolista varhaiskasvatuksessa. Alustava arviointitoimintamalli tuo esille toimintaterapeutin varhaiskasvatuksen roolin lisäksi varhaiskasvatuksessa toimintaterapeutin toteuttamaa arviointityötä ja työskentelyn etenemistä.
Jatkotutkimusaiheena ehdotamme selvitystä alustavan arviointitoimintamallin toimivuudesta ja sen mahdollisista hyödyistä. Tämä edellyttää alustavan arviointitoimintamallin kokeilua toimintaterapeutin työssä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyötasoinen selvitys voisi olla jatkokehittely, jossa tarkastellaan alustavan arviointimallin toimivuutta ja siihen liittyviä mahdollisia kehittämistarpeita.