Käyttöliittymä ja käyttäjäkokemus verkkosivuston hakukoneoptimoinnissa
Romppanen, Mikko (2020)
Romppanen, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225540
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia käyttöliittymän ja käyttäjäkokemuksen yhteyttä hakukoneoptimointiin. Lähtökohtana on ajatus siitä, että käyttäjäkokemus ja käyttöliittymäsuunnittelu ovat osa onnistunutta hakukoneoptimointia.
Insinöörityössä käyttöliittymän ja käyttäjäkokemuksen yhteyttä hakukoneoptimointiin tarkasteltiin käytännössä WordPress-verkkosivuston rakentamisen kautta. Verkkosivusto rakennettiin Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan piirissä toimivalle järjestölle, joka tarvitsi uudet modernin näköiset ja helposti käytettävät verkkosivut. Järjestön hakukonenäkyvyyttä edistettiin sivuston hakukoneoptimoinnilla.
Työ aloitettiin tutustumalla sisällönhallintajärjestelmiin ja tarkastelemalla, mitkä vaihtoehdot voisivat olla sopivia järjestön tarpeisiin, mistä edettiin selkeän sivustorakenteen suunnitteluun ja ulkoasun luomiseen. Käyttäjäkokemusta edistettiin toteuttamalla käyttöliittymän ulkoasu selkeillä fonteilla ja väreillä sekä tekemällä sivuston rakenteesta pelkistetty ja tiedon löydettävyyttä korostava. Sivustolle toteutettiin järjestön toivomia ja käytettävyyttä edistäviä ominaisuuksia.
Työn aikana selvitettiin hakukoneoptimoinnin keinoja ja sitä, kuinka yhdistää ne järjestön verkkosivuston suunnitteluun ja ylläpitoon. Keskeisimpinä asioina havaittiin kuvakoon ja asiaankuuluvan sisällön merkitys, ja todettiin, että näiden optimoinnilla on yhteyksiä myös verkkosivuston hyvään käyttökokemukseen.
Käyttäjäkokemus ja käyttöliittymä ovat yhteydessä hakukoneoptimointiin. Käyttäjän etsiessä tietoa hakukoneoptimointi johtaa henkilön tarvitsemaansa sisältöön, ja käyttäjän päästessä sivulle hyvä käyttäjäkokemuksen suunnittelu helpottaa sisällön löytämistä.
Työssä rakennettiin käytettävyydeltään selkeä ja hakukoneoptimoinnin kannalta toimiva verkkosivuston rakenne ja ulkoasu sekä toiminnallisuudet järjestön tarpeisiin. Työssä etsittiin verkkosivustolle sopivat hakukoneoptimoinnin ratkaisut. Optimointi on kuitenkin jatkuva prosessi, joka keskittyy järjestön verkkosivulla kuvien ja tekstisisällön hallintaan.
Insinöörityössä käyttöliittymän ja käyttäjäkokemuksen yhteyttä hakukoneoptimointiin tarkasteltiin käytännössä WordPress-verkkosivuston rakentamisen kautta. Verkkosivusto rakennettiin Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan piirissä toimivalle järjestölle, joka tarvitsi uudet modernin näköiset ja helposti käytettävät verkkosivut. Järjestön hakukonenäkyvyyttä edistettiin sivuston hakukoneoptimoinnilla.
Työ aloitettiin tutustumalla sisällönhallintajärjestelmiin ja tarkastelemalla, mitkä vaihtoehdot voisivat olla sopivia järjestön tarpeisiin, mistä edettiin selkeän sivustorakenteen suunnitteluun ja ulkoasun luomiseen. Käyttäjäkokemusta edistettiin toteuttamalla käyttöliittymän ulkoasu selkeillä fonteilla ja väreillä sekä tekemällä sivuston rakenteesta pelkistetty ja tiedon löydettävyyttä korostava. Sivustolle toteutettiin järjestön toivomia ja käytettävyyttä edistäviä ominaisuuksia.
Työn aikana selvitettiin hakukoneoptimoinnin keinoja ja sitä, kuinka yhdistää ne järjestön verkkosivuston suunnitteluun ja ylläpitoon. Keskeisimpinä asioina havaittiin kuvakoon ja asiaankuuluvan sisällön merkitys, ja todettiin, että näiden optimoinnilla on yhteyksiä myös verkkosivuston hyvään käyttökokemukseen.
Käyttäjäkokemus ja käyttöliittymä ovat yhteydessä hakukoneoptimointiin. Käyttäjän etsiessä tietoa hakukoneoptimointi johtaa henkilön tarvitsemaansa sisältöön, ja käyttäjän päästessä sivulle hyvä käyttäjäkokemuksen suunnittelu helpottaa sisällön löytämistä.
Työssä rakennettiin käytettävyydeltään selkeä ja hakukoneoptimoinnin kannalta toimiva verkkosivuston rakenne ja ulkoasu sekä toiminnallisuudet järjestön tarpeisiin. Työssä etsittiin verkkosivustolle sopivat hakukoneoptimoinnin ratkaisut. Optimointi on kuitenkin jatkuva prosessi, joka keskittyy järjestön verkkosivulla kuvien ja tekstisisällön hallintaan.