Projektioppimisen hyödy mikroyrittäjälle : "Pittää aina miettiä se oma aika ja että mihin sitä pystyy"
Rautio, Leila (2011)
Rautio, Leila
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112115005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112115005
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä oli tavoitteena selvittää matkailualan mikroyrittäjien odotuksia ja ajatuksia projektitoteutuksista ja kehittää työvälineeksi toimeksiannon selvityslomake. Olennaisena osana oli selvittää, mitä hyötyjä toimeksiantajat kokivat saaneen arkeensa opiskelijoiden tekemästä työstä tuotekehitysprojektissa. Tuoreiden kokemusten perusteella yrittäjät pystyivät kertomaan kehittäviä elementtejä ohjaustyöhön. Haastatteluissa nousseiden tulosten perusteella InnoAkatemian työvälineeksi luotu Toimeksiantojen selvityslomake on tulevaisuudessa yhtenä apuna, kun toimeksiantaja ja InnoAkatemian valmentaja käyvät keskustelua tulevasta käytännön työstä. Sama selvityslomake käy myös ohjaajalle ja opiskelijalle työn aloituksessa. Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja, Oppiva matkailu-hanke, tulee hyötymään yhtenäisestä lomakkeesta tulevissa käytännön opinnoissa.
Orientaatioperusta on projektioppiminen ja työelämäläheinen oppiminen. Teoriaosassa on kerrottu näiden lisäksi, mitä vaatimuksia ammattikorkeakouluopinnoilla on, avattu tuotekehityksellisiä seikkoja sekä mikroyrittäjän arkea. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineisto hankittiin kolmella teemahaastattelulla. Haastateltavat valikoituivat kuudesta erilaisesta toimeksiantajasta kolmeen maaseutumatkailun mikroyrittäjään. Haastatteluiden jälkeen analyysi tehtiin alkuperäisen teemoituksen mukaan. Haastatteluista nousi muutamia säännönmukaisuuksia, mutta paikoitellen tulokset erosivat toisistaan suuresti.
Tärkeimpänä asiana projektien onnistumiselle voidaan pitää toimeksiannon selkeyttä ja tiedollista antia, näin paras hyöty on kaikille osapuolille. Yrittäjien mukaan yhteistyö on onnistunut hyvin ja kaikkien ennakko-odotukset ovat täyttyneet, jopa ylittyneet. Mikroyrittäjät toimivat työssään yksin, mutta taustalla vaikuttava perhe voi olla tiivis yhteisö yrittäjän tukena. Varamiesjärjestelmä olisi hyödyllinen onnistumisen kannalta. Yrittäjät saivat opiskelijaprojektissa konkreettisia hyötyjä, erilaisia tuotteita, ideoita, ja he mainitsivat oppineensa prosessista ja saaneensa uutta intoa työhönsä. Henkilökohtaisen suhteen luominen pienryhmään ja ohjaajaan koettiin tärkeänä. Projektioppimisen prosessi ja roolit (opiskelija, yrittäjä ja ohjaaja) tulisi selventää alussa hyvin epäselvyyksien välttämiseksi.
Orientaatioperusta on projektioppiminen ja työelämäläheinen oppiminen. Teoriaosassa on kerrottu näiden lisäksi, mitä vaatimuksia ammattikorkeakouluopinnoilla on, avattu tuotekehityksellisiä seikkoja sekä mikroyrittäjän arkea. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineisto hankittiin kolmella teemahaastattelulla. Haastateltavat valikoituivat kuudesta erilaisesta toimeksiantajasta kolmeen maaseutumatkailun mikroyrittäjään. Haastatteluiden jälkeen analyysi tehtiin alkuperäisen teemoituksen mukaan. Haastatteluista nousi muutamia säännönmukaisuuksia, mutta paikoitellen tulokset erosivat toisistaan suuresti.
Tärkeimpänä asiana projektien onnistumiselle voidaan pitää toimeksiannon selkeyttä ja tiedollista antia, näin paras hyöty on kaikille osapuolille. Yrittäjien mukaan yhteistyö on onnistunut hyvin ja kaikkien ennakko-odotukset ovat täyttyneet, jopa ylittyneet. Mikroyrittäjät toimivat työssään yksin, mutta taustalla vaikuttava perhe voi olla tiivis yhteisö yrittäjän tukena. Varamiesjärjestelmä olisi hyödyllinen onnistumisen kannalta. Yrittäjät saivat opiskelijaprojektissa konkreettisia hyötyjä, erilaisia tuotteita, ideoita, ja he mainitsivat oppineensa prosessista ja saaneensa uutta intoa työhönsä. Henkilökohtaisen suhteen luominen pienryhmään ja ohjaajaan koettiin tärkeänä. Projektioppimisen prosessi ja roolit (opiskelija, yrittäjä ja ohjaaja) tulisi selventää alussa hyvin epäselvyyksien välttämiseksi.