Rekrytoinnin ja perehdytyksen onnistuminen elämyksiä tuottavassa matkailualan yrityksessä
Ylihoikka, Jenna (2011)
Ylihoikka, Jenna
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112115009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112115009
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten rekrytointi ja perehdyttäminen toimivat eräässä elämyksiä tuottavassa matkailualan yrityksessä. Tutkimuksessa etsitään vastauksia siihen, millaisena yrityksessä työskennelleet henkilöt kokevat perehdytyksen ja mitkä asiat ovat heidän mielestään hyvällä mallilla yrityksessä ja mihin asioihin kaivataan muutoksia. Rekrytointiprosessia ja sen sujuvuutta tulkitaan ja verrataan samalla erikoisalalla toimivien yritysten käytänteiden kanssa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään rekrytointia ja perehdytystä ennen kaikkea asiakaspalvelualan ja elämysten tuottamisen näkökulmasta. Teoriaosuuteen liittyvät myös myyntityö sekä eri oppimistyylien käsittely.
Tutkimusmenetelmänä on pääosin kvantitatiivinen menetelmä, mutta siihen on sisällytetty hieman kvalitatiivista menetelmää. Näin on tehty, jotta tuloksista saadaan mahdollisimman kattavat. Henkilöstötyytyväisyyskysely lähetettiin webropolin kautta kaikille yrityksessä nykyisten omistajien omistuskauden aikana työskennelleille henkilöille. Elämyksiä tuottavan asiakaspalvelun piirissä toimiville yrityksille lähettiin sähköpostikysely ja kysymykset koskivat rekrytointia ja perehdytystä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että tutkimani yrityksen perehdytyksessä ja rekrytoinnissa ei ole huomattavissa monia eroavaisuuksia verrattuna samalla eritysalalla toimiviin yrityksiin. Henkilöstötyytyväisyyskyselyn tuloksista selvisi, että työkaverit ja työn luonne ovat asioita, jotka miellyttävät työntekijöitä työskentelyssä yrityksessä. Parannettavaa löytyi henkilöstöhallinnasta ja palkkauksesta. Yrityksen varsinainen perehdyttäminen on kohtuullisella tasolla, mutta sitä voitaisiin kehittää lisäämällä työpistejakokohtaista perehdytystä ja hyödyntämällä kokeneiden työntekijöiden ammattitaitoa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään rekrytointia ja perehdytystä ennen kaikkea asiakaspalvelualan ja elämysten tuottamisen näkökulmasta. Teoriaosuuteen liittyvät myös myyntityö sekä eri oppimistyylien käsittely.
Tutkimusmenetelmänä on pääosin kvantitatiivinen menetelmä, mutta siihen on sisällytetty hieman kvalitatiivista menetelmää. Näin on tehty, jotta tuloksista saadaan mahdollisimman kattavat. Henkilöstötyytyväisyyskysely lähetettiin webropolin kautta kaikille yrityksessä nykyisten omistajien omistuskauden aikana työskennelleille henkilöille. Elämyksiä tuottavan asiakaspalvelun piirissä toimiville yrityksille lähettiin sähköpostikysely ja kysymykset koskivat rekrytointia ja perehdytystä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että tutkimani yrityksen perehdytyksessä ja rekrytoinnissa ei ole huomattavissa monia eroavaisuuksia verrattuna samalla eritysalalla toimiviin yrityksiin. Henkilöstötyytyväisyyskyselyn tuloksista selvisi, että työkaverit ja työn luonne ovat asioita, jotka miellyttävät työntekijöitä työskentelyssä yrityksessä. Parannettavaa löytyi henkilöstöhallinnasta ja palkkauksesta. Yrityksen varsinainen perehdyttäminen on kohtuullisella tasolla, mutta sitä voitaisiin kehittää lisäämällä työpistejakokohtaista perehdytystä ja hyödyntämällä kokeneiden työntekijöiden ammattitaitoa.