Hyvän podcastin anatomia : Mistä elementeistä hyvä podcast rakentuu, ja miksi äänisisällöt ovat suositumpia kuin koskaan?
Laine, Suvi (2020)
Laine, Suvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225643
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mistä elementeistä hyvä podcast koostuu ja mitä hyvän podcastin tekeminen edellyttää. Lisäksi työn tarkoituksena on aineiston analyysin perusteella esittää suositukset siitä, mitä asioita uuden podcast-tekijän tulee huomioida. Tutkimuksen teoriaosuudessa tuodaan esille media-alan digitalisoitumisen seurauksia, uusien mediamuotojen syntytapoja sekä syitä siihen, miksi kuuntelukulttuuri on jälleen nousussa. Työssä käsitellään myös podcastin ja radion välistä suhdetta. Kvantitatiivisessa osuudessa selvitettiin kuulijoiden toiveita, tarpeita ja odotuksia podcasteja kohtaan. Samalla tutkittiin myös kuulijoiden suhtautumista mainontaan ja kaupallisiin sisältöihin podcasteissa. Laadullisessa osuudessa Laura Friman, Harri Moisio ja Tilda Laaksonen toivat esille näkemyksiään siitä, millaista sisältöä he itse mieluiten tekevät, millaista podcast-ammattilaisuus on ja mihin podcast on Suomessa formaattina matkalla. Lisäksi heidän kanssaan pohdittiin kaupallisen ja journalistisen sisällöntuotannon välistä suhdetta ja raameja, joita he omille kaupallisille kumppaneilleen asettavat. Tulosten mukaan podcast on tuonut keskustelut takaisin. Podcast on intiimi media ja sen kuuntelu keskittynyttä. Sitoutuneet ja lojaalit niche-yleisöt ovat herättäneet myös mainostajien mielenkiinnon. Podcastin tekeminen on matalan kynnyksen toimintaa, mutta työ vaatii pitkäjänteisyyttä, sillä oman yleisön löytäminen vie aikaa.