Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Verensiirron turvallinen toteuttaminen : Opetusvideo Oulun ammattikorkeakoululle
Perttunen, Taina; Tuovinen, Tiia (2020)
Perttunen, Taina
Tuovinen, Tiia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225648
Tiivistelmä
Verensiirto on toimenpide, jossa potilaalle siirretään sitä verenosaa, jota hän tarvitsee. Verensiirron tulee olla potilaalle lääketieteellisesti aiheellinen. Suomessa noin 40 000 potilasta saa vuosittain verensiirron. Verensiirron toteuttaa tehtävään koulutettu ja luvan saanut laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö. Verensiirron tulee tapahtua turvallisesti eikä se saa aiheuttaa potilaalle terveydellistä haittaa.
Opinnäytetyön raportin tietoperustan työstämisessä on hyödynnetty näyttöön perustuvaa tietoa ja tietoperusta koostuu hoito- ja lääketieteellisestä kirjallisuudesta, tutkimuksista, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen laatimista ohjeista. Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena projektina, jonka tuotteena valmistui opetusvideo verensiirron turvallisesta toteuttamisesta. Tuotoksen tilaajana toimi Oulun Ammattikorkeakoulu (Oamk). Opetusvideota voi hyödyntää opetusmateriaalina. Opetusvideo on tarkoitettu hoitotyön opiskelijoille ja tarkoituksena on lisätä heidän osaamistaan verensiirron toteutuksessa.
Videolla esitetään turvalliseen verensiirtoon kuuluvat asiat vaiheittain. Katsojalle kerrotaan, mitä asioita tulee tehdä ennen verensiirtoa, sen aikana sekä verensiirron jälkeen. Videolla keskitytään potilasturvallisuuteen ja kerrotaan biologisen esikokeen merkityksestä. Päädyimme käyttämään audiovisuaalista opetustyyliä videon muodossa. Videolla käytämme visuaalista ja sanallista opetusta, joka hahmottaa opiskelijalle verensiirron toteuttamista. Videolla käytettävän rekvisiitan saamiseksi on tehty yhteistyötä Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun ja Oulun Yliopistollisen sairaalan kanssa. Videolla käytettyjen verituotteiden koostumus ja ulkonäkö voivat poiketa oikeasta tuotteesta.
Toiminnallisen opinnäytetyön ensimmäisessä vaiheessa teimme projektisuunnitelman. Tämän jälkeen työstettiin videon käsikirjoitus, jonka jälkeen kuvattiin ja editoitiin opetusvideo. Video esitettiin kohderyhmälle, joka koostui hoitotyön tutkinto-ohjelman opiskelijoista. Videon laatua arvioitiin kyselylomakkeella ja asiantuntijoiden antamalla palautteella. Saadun palautteen perusteella tehtiin tarvittavat muutokset. Video koettiin hyödylliseksi, joka tukee oppimista.
Jatkotutkimuksia voisi työstämme kehittää laajentamalla aihetta esimerkiksi eri verivalmisteiden siirtämiseen kuten esimerkiksi trombosyyttien turvalliseen siirtämiseen potilaalle. Jatkotutkimusaiheita voisi tehdä myös koskemaan verensiirtoa tiettyyn potilasryhmään, kuten lapsiin.
Opinnäytetyön raportin tietoperustan työstämisessä on hyödynnetty näyttöön perustuvaa tietoa ja tietoperusta koostuu hoito- ja lääketieteellisestä kirjallisuudesta, tutkimuksista, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen laatimista ohjeista. Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena projektina, jonka tuotteena valmistui opetusvideo verensiirron turvallisesta toteuttamisesta. Tuotoksen tilaajana toimi Oulun Ammattikorkeakoulu (Oamk). Opetusvideota voi hyödyntää opetusmateriaalina. Opetusvideo on tarkoitettu hoitotyön opiskelijoille ja tarkoituksena on lisätä heidän osaamistaan verensiirron toteutuksessa.
Videolla esitetään turvalliseen verensiirtoon kuuluvat asiat vaiheittain. Katsojalle kerrotaan, mitä asioita tulee tehdä ennen verensiirtoa, sen aikana sekä verensiirron jälkeen. Videolla keskitytään potilasturvallisuuteen ja kerrotaan biologisen esikokeen merkityksestä. Päädyimme käyttämään audiovisuaalista opetustyyliä videon muodossa. Videolla käytämme visuaalista ja sanallista opetusta, joka hahmottaa opiskelijalle verensiirron toteuttamista. Videolla käytettävän rekvisiitan saamiseksi on tehty yhteistyötä Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun ja Oulun Yliopistollisen sairaalan kanssa. Videolla käytettyjen verituotteiden koostumus ja ulkonäkö voivat poiketa oikeasta tuotteesta.
Toiminnallisen opinnäytetyön ensimmäisessä vaiheessa teimme projektisuunnitelman. Tämän jälkeen työstettiin videon käsikirjoitus, jonka jälkeen kuvattiin ja editoitiin opetusvideo. Video esitettiin kohderyhmälle, joka koostui hoitotyön tutkinto-ohjelman opiskelijoista. Videon laatua arvioitiin kyselylomakkeella ja asiantuntijoiden antamalla palautteella. Saadun palautteen perusteella tehtiin tarvittavat muutokset. Video koettiin hyödylliseksi, joka tukee oppimista.
Jatkotutkimuksia voisi työstämme kehittää laajentamalla aihetta esimerkiksi eri verivalmisteiden siirtämiseen kuten esimerkiksi trombosyyttien turvalliseen siirtämiseen potilaalle. Jatkotutkimusaiheita voisi tehdä myös koskemaan verensiirtoa tiettyyn potilasryhmään, kuten lapsiin.