LearnLincin toimivuus metsätalouden opetuksessa
Eskonen, Veikko (2011)
Eskonen, Veikko
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215072
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee LearnLinc etäopetusjärjestelmän käyttöä Metsätalouden opetuksessa Rovaniemen ammattikorkeakoulussa. LearnLinc on tietokoneen välityksellä toimiva etäopetusjärjestelmä. Ohjelma mahdollistaa reaaliaikaisten luentojen pidon, keskustelun ja oppimateriaalien vaihdon sekä LearnLinc -luentojen nauhoittamisen. Tällä hetkellä ohjelmaa metsätalousopinnoissa käyttää pääsääntöisesti kaksi aikuisopiskelijaryhmää. Valtaosa näiden ryhmien opetuksesta tapahtuu LearnLincin välityksellä. Heillä on kuitenkin myös lähiopetus- sekä metsäjaksoja.
Työn tavoitteena on tutkia kuinka hyvin kyseinen etäopetusjärjestelmä sopii metsätalouden opetukseen. Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena syksyn 2010 ja talven 2011 aikana Webropol-ohjelmalla. Aikuisryhmien opiskelijoille ja metsätalouden opettajille lähetettiin erilliset kyselyt.
Tutkimuksen tuloksena selvisi opiskelijoiden suhtautuvan LearnLinc opintoihin positiivisemmin kuin opettajien. Miesopiskelijat suhtautuivat LearnLinc opetukseen naisopiskelijoita negatiivisemmin. Sekä opiskelijat että opettajat pitivät etäopetuksen taloudellista tehokkuutta tärkeänä. Vuorovaikutuksen puute hankaloitti sekä opiskelijoiden oppimista että opettajien opettamista. Opettajat toivoivat lisäresursseja LearnLinc opetukseen ja sen suunnitteluun.
Itse ohjelman käytössä on ilmennyt ongelmia niin opiskelijoilla kuin opettajilla. Suurimmat moitteet opiskelijoilta saivat lähetyspään tekniset ongelmat ja opettajien LearnLinc osaaminen. Opettajat kokivat ongelmien löytyvän enemmän opiskelijoiden osaamisesta ja tekniikan toimivuudesta. Voidaan kuitenkin todeta LearnLincin välityksellä tapahtuvan opetuksen toimivan hyvin, sillä yksikään vastaajista ei ollut todella negatiivinen LearnLinc-ohjelman tai opetuksen suhteen. Kyselyssä nousi esille paitsi LearnLinc-opetuksen käytännöllisiä vaikeuksia myös esityksiä ohjelman käytön ja oppimisen tehostamiseen.
Työn tavoitteena on tutkia kuinka hyvin kyseinen etäopetusjärjestelmä sopii metsätalouden opetukseen. Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena syksyn 2010 ja talven 2011 aikana Webropol-ohjelmalla. Aikuisryhmien opiskelijoille ja metsätalouden opettajille lähetettiin erilliset kyselyt.
Tutkimuksen tuloksena selvisi opiskelijoiden suhtautuvan LearnLinc opintoihin positiivisemmin kuin opettajien. Miesopiskelijat suhtautuivat LearnLinc opetukseen naisopiskelijoita negatiivisemmin. Sekä opiskelijat että opettajat pitivät etäopetuksen taloudellista tehokkuutta tärkeänä. Vuorovaikutuksen puute hankaloitti sekä opiskelijoiden oppimista että opettajien opettamista. Opettajat toivoivat lisäresursseja LearnLinc opetukseen ja sen suunnitteluun.
Itse ohjelman käytössä on ilmennyt ongelmia niin opiskelijoilla kuin opettajilla. Suurimmat moitteet opiskelijoilta saivat lähetyspään tekniset ongelmat ja opettajien LearnLinc osaaminen. Opettajat kokivat ongelmien löytyvän enemmän opiskelijoiden osaamisesta ja tekniikan toimivuudesta. Voidaan kuitenkin todeta LearnLincin välityksellä tapahtuvan opetuksen toimivan hyvin, sillä yksikään vastaajista ei ollut todella negatiivinen LearnLinc-ohjelman tai opetuksen suhteen. Kyselyssä nousi esille paitsi LearnLinc-opetuksen käytännöllisiä vaikeuksia myös esityksiä ohjelman käytön ja oppimisen tehostamiseen.