Sähköauton käyttäjätutkimus
Kytölä, Mikko (2011)
Kytölä, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061411977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061411977
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin testijaksoon osallistuineiden henkilöiden ennakkomielipiteitä sähköautoista ja testijakson aiheuttamaa muutosta mielipiteisiin. Työssä selvitettiin, mitkä ovat sähköautojen parhaat puolet ja mitkä osa-alueet tarvitsevat eniten kehittämistä. Lisäksi tutkittiin, millä edellytyksillä sähköautot voisivat yleistyä liikenteessä ja millaisiin liikennetarpeisiin sähköauto voisi olla hyvä ratkaisu. Itse testijakso toteutettiin ottamalla kaksi VW Passat -muunnossähköautoa testiin. Toinen autoista annettiin yhteiskäyttöautoksi Technopoliksen työntekijöille ja toinen neljälle eri perheelle yhden viikon ajaksi. Yhteiskäyttöauton käyttäjiä kutsutaan työssä yritystestihenkilöiksi ja autoa testanneita perheenjäseniä perhetestihenkilöiksi. Tutkimus toteutettiin niin, että ennen testijakson alkua kaikki testihenkilöt haastateltiin ennakkomielipiteiden kartoittamiseksi. Jokainen testihenkilö sai myös käyttökoulutuksen ajoneuvoon. Testijakson aikana sähköauton käyttöä seurattiin ajopäiväkirjojen ja latauslistojen avulla. Testin päätyttyä jokainen testihenkilö haastateltiin uudelleen mahdollisten mielipiteiden muutosten kartoitamiseksi. Saadut tulokset analysointiin ja ne esitettiin mahdollisimman selkeästi. Eri osa alueita tutkittiin erilaisilla tavoilla ja sen seurauksena tulosten käsittelyyn käytettiin useita erilaisia tapoja tutkimustavasta riippuen. Tutkimus kokonaisuudessaan toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen periaatteiden mukaisesti. Todettiin, että sähköautojen akkutekniikka, latauksen hitaus ja latausverkoston riittämättömyys ovat tämän hetken suurimmat ongelmat. Testihenkilöiden todettiin olevan kiinnostuneita sähköautoista ja niiden tekniikasta ja sähköautojen oletetaan yleistyvän tulevai-suudessa. Sähköauton todettiin pystyvän nykyisessä kokoonpanossaan korvaamaan polttoainekäyttöisiä ajoneuvoja pienen alueen liikenteessä, mutta ei suuremmassa mittakaavassa. Kantaman kasvattaminen 200 kilometriin nostaisi sähköauton käytettävyyttä huomattavasti. Sähköauton todettiin olevan hyvä konsepti, joka kehittyessään pystyy vähentämään liikenteen päästöjä pitkällä tähtäimellä.