Vihreiden arvojen vaikutus matkailijoiden ostopäätökseen Rukan ja Kuusamon alueella
Mustonen, Tiia (2011)
Mustonen, Tiia
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315230
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää vaikuttavatko vihreät arvot Rukan ja Kuusamon alueen matkailijoiden ostopäätökseen. Tekeekö siis ympäristömerkki tuotteesta houkuttelevamman kuin tavanomaisesta tuotteesta?
Viitekehys koostuu kahdesta osa-alueesta, matkailusta ja ostokäyttäytymisestä. Tarkempia aihekokonaisuuksia ovat matkailun vaikutukset, kestävä kehitys ja ympäristömerkit. Ostokäyttäytymisessä olen keskittynyt erityisesti matkailualan kuluttajakäyttäytymiseen.
Työni on määrällinen tutkimus, jonka tutkimusaineiston keräsin Webropolilla toteutetulla puolistrukturoidulla kyselyllä. Kysely oli avoinna syys-lokakuussa. Vastauksia tuli yhteensä 265.
Tietoisuus ympäristöstä on lisääntynyt ja se näkyy myös ihmisten ostotottumuksissa. Kyselyyn vastanneista kolmannes ostaa ympäristömerkityn tuotteen tai palvelun aina kun mahdollista, toinen kolmannes valitsee ympäristön kannalta paremman tuotteen, mikäli se on samanhintainen tavanomaisen kanssa.
Viitekehys koostuu kahdesta osa-alueesta, matkailusta ja ostokäyttäytymisestä. Tarkempia aihekokonaisuuksia ovat matkailun vaikutukset, kestävä kehitys ja ympäristömerkit. Ostokäyttäytymisessä olen keskittynyt erityisesti matkailualan kuluttajakäyttäytymiseen.
Työni on määrällinen tutkimus, jonka tutkimusaineiston keräsin Webropolilla toteutetulla puolistrukturoidulla kyselyllä. Kysely oli avoinna syys-lokakuussa. Vastauksia tuli yhteensä 265.
Tietoisuus ympäristöstä on lisääntynyt ja se näkyy myös ihmisten ostotottumuksissa. Kyselyyn vastanneista kolmannes ostaa ympäristömerkityn tuotteen tai palvelun aina kun mahdollista, toinen kolmannes valitsee ympäristön kannalta paremman tuotteen, mikäli se on samanhintainen tavanomaisen kanssa.