Tutustumispäivä 8-11-vuotiaille CP-vammaisille lapsille KYS:n lasten röntgeniin
Tietäväinen, Sanna; Pitkänen, Piia-Riikka (2011)
Tietäväinen, Sanna
Pitkänen, Piia-Riikka
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415409
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa tutustumispäivä neljälle 8−11-vuotiaalle CP-vammaiselle lapselle Kuopion yliopistollisen sairaalan kuvantamiskeskuksen kliinisen radiologian yksikön lasten röntgeniin. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä KYS:n lasten röntgenin ja Mäntykankaan koulun kanssa, jonka oppilaita lapset ovat. Tutustumispäivän tavoitteena oli antaa lapsille tietoa röntgenin toiminnasta niin, että samalla lievennettäisiin lasten pelkoja röntgenissä tehtäviä tutkimuksia ja laitteita kohtaan. Tutustumispäivän järjestäminen koettiin tarpeelliseksi, koska lapsilla on usein pelkoja röntgenissä tehtäviä tutkimuksia kohtaan.
Opinnäytetyö toteutettiin projektityönä, jonka raportti koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, johon koottiin tietoa terveen ja CPvammaisen kouluikäisen lapsen kehityksestä, ohjaustapahtumasta, yhteistyökumppaneista sekä ohjaustapahtuman suunnittelun ja toteutuksen eri vaiheista. Opinnäytetyömme tuotoksena teimme tutustumispäivän ohjelman aikatauluineen sekä ohjaustapahtuman ohjauksen sisällön tutustumispäivään. Ohjaustapahtumaan sisältyi seitsemän ohjaustilannetta. Kuhunkin ohjaustilanteeseen kirjoitettiin
tilanteen sisällön, ohjauksen tehtävän ja menetelmän, havainnollistamiskeinon sekä keston.
Tutustumispäivän ja ohjaustapahtuman suunnittelun apuna käytettiin lasten vanhemmille tehdyn kyselyn ja lapsille tehdyn haastattelun vastauksia. Nämä käsiteltiin soveltamalla aineiston analyysia. Lisäksi hyödynnettiin lasten havainnoinnista saatuja tietoja ja kerättiin teoriatietoa eri lähteistä.
Jatkotutkimusehdotuksina tehdylle projektille voisi tehdä kyselyn CP-vammaisten lasten vanhemmille siitä, kuinka lasten tarpeet otetaan huomioon erilaisissa röntgentutkimuksissa. Lisäksi voisi tutkia tarkemmin onko tällaisen tutustumispäivän järjestämisestä hyötyä lasten pelkojen lievittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin projektityönä, jonka raportti koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, johon koottiin tietoa terveen ja CPvammaisen kouluikäisen lapsen kehityksestä, ohjaustapahtumasta, yhteistyökumppaneista sekä ohjaustapahtuman suunnittelun ja toteutuksen eri vaiheista. Opinnäytetyömme tuotoksena teimme tutustumispäivän ohjelman aikatauluineen sekä ohjaustapahtuman ohjauksen sisällön tutustumispäivään. Ohjaustapahtumaan sisältyi seitsemän ohjaustilannetta. Kuhunkin ohjaustilanteeseen kirjoitettiin
tilanteen sisällön, ohjauksen tehtävän ja menetelmän, havainnollistamiskeinon sekä keston.
Tutustumispäivän ja ohjaustapahtuman suunnittelun apuna käytettiin lasten vanhemmille tehdyn kyselyn ja lapsille tehdyn haastattelun vastauksia. Nämä käsiteltiin soveltamalla aineiston analyysia. Lisäksi hyödynnettiin lasten havainnoinnista saatuja tietoja ja kerättiin teoriatietoa eri lähteistä.
Jatkotutkimusehdotuksina tehdylle projektille voisi tehdä kyselyn CP-vammaisten lasten vanhemmille siitä, kuinka lasten tarpeet otetaan huomioon erilaisissa röntgentutkimuksissa. Lisäksi voisi tutkia tarkemmin onko tällaisen tutustumispäivän järjestämisestä hyötyä lasten pelkojen lievittämisessä.