Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Koulukuraattorin tekemä yhteisöllinen työ

Louhela, Jaakko; Tiikkaja, Henri (2020)

Avaa tiedosto
Louhela_Jaakko,Tiikkaja_Henri.pdf (455.7Kt)
Lataukset: 


Louhela, Jaakko
Tiikkaja, Henri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225794
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä on koulukuraattorin tekemä yhteisöllinen työ. Koulukuraattorin tekemä yhteisöllinen työ valikoitui opinnäytetyön aiheeksi, koska koimme, että aiheesta ei löytynyt entuudestaan tarpeeksi tietoa yksinkertaisia hakumenetelmiä käyttäen. Tavoitteenamme oli muodostaa yleiskuva koulukuraattorin tekemästä yhteisöllisestä työstä. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa toteutimme integroivaa otetta. Tutkimuksen aineistoksi on valittu koulukuraattorin työtä käsittelevät neljä pro gradu -tutkielmaa ja yksi ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Oulun ammattikorkeakoulu.

Yhteisöllisellä työllä tarkoitetaan kaikkea sitä työtä, jota kuraattori tekee usean ihmisen kanssa samanaikaisesti. Näin ollen vain oppilaan kanssa tehtävä yksilötyöskentely ei ole yhteisöllistä työtä. Tutkimuksen tulosten mukaan koulukuraattorin tekemä yhteisöllinen työ voidaan jakaa neljään osa-alueeseen. Ensimmäinen osa-alue on luokassa tai ryhmässä tapahtuva yhteisöllinen työ, johon voi kuulua esimerkiksi luokassa tehtävät ilmapiirikartoitukset. Toinen osa-alue on koulussa tapahtuva yhteisöllinen työ, joka käsittää esimerkiksi koulun mukaviin tapahtumiin osallistumisen. Kolmantena osa-alueena nousi esiin koulun ulkopuolella tapahtuva yhteisöllinen työ, johon kuuluu esimerkiksi eri toimijoiden kanssa yhteistyössä järjestettävät tapahtumat ja ryhmät. Neljäs ja viimeinen osa-alue on ammatillinen yhteistyö ammattilaisten kesken. Tämä käsittää esimerkiksi osallistumisen yhteisölliseen opiskeluhuoltotyöhön ja osallistumisen opettajien kokouksiin.

Tulosten perusteella voidaan todeta koulukuraattorin tekevän yhteisöllistä työtä laaja-alaisesti niin yksittäisten luokkien, koko koulun, koulun henkilökunnan, koulun ulkopuolisten toimijoiden kuin myös oppilaiden vanhempien kanssa. Olisi kuitenkin tarpeen vielä selvittää, onko yhteisöllinen työ nykymuodossaan riittävää ja toisaalta, mihin osa-alueeseen koulukuraattorin tekemä yhteisöllinen työ kannattaisi erityisesti kohdentaa, jotta se olisi vaikutukseltaan tehokkain?

Tutkimuksen aineistoiksi valitut tutkimukset tarjosivat yksittäisinä tutkimuksina vain osittaisen vastauksen tutkimuskysymykseen. Eri tutkimuksista saatuja tietoja yhdistelemällä pystyimme muodostamaan kattavamman kuvan koulukuraattorin tekemästä yhteisöllisestä työstä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste