Selvitys seuraajamäärän vaikutuksesta Instagram-vaikuttajan luotettavuuteen kaupallisen sisällön osalta
Heikkilä, Annika (2020)
Heikkilä, Annika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225726
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää kuluttajien suhtautumista vaikuttajamarkkinointia kohtaan Instagramissa. Opinnäytetyössä pyrittiin erityisesti selvittämään vaikuttaako vaikuttajan seuraajamäärä hänen luotettavuuteensa kaupallisen sisällön ja suositusten osalta kuluttajien näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakentui kolmesta pääluvusta. Ensimmäinen teoreettisen viitekehyksen pääluvuista käsitteli vaikuttajamarkkinointia yleensä ja sitä, mihin se perustuu. Lisäksi ensimmäisessä pääluvussa käsiteltiin sitä, miten vaikuttajamarkkinointi toimii mukana asiakaspolulla. Toinen teorialuku puolestaan käsitteli enimmäkseen mikrovaikuttajia, mikrovaikuttajien vahvuuksia ja vaikuttajan avaintekijöitä. Kolmannessa teorialuvussa aiheena oli työn konteksti Instagram ja sen soveltuvuus vaikuttajamarkkinointiin.
Teoriaosuuden lähteinä käytettiin pääosin vaikuttajamarkkinointiin liittyvää kirjallisuutta ja artikkeleita. Opinnäytetyön toteutus tehtiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella syyskuussa 2020. Vastaajat tavoitettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun sekä kirjoittajan sosiaalisen median kanavien kautta. Kyselyyn vastasi yhteensä 146 henkilöä aikavälillä 21.–28.9.2020. Vastauksista piti kuitenkin karsia muutama vastaaja, sillä he eivät kuuluneet selvityksen kohderyhmään. Selvityksen aineisto sisälsi siis lopulta 132:n kohderyhmään kuuluvan vastaajan vastaukset.
Selvityksen perusteella voidaan todeta, että kohderyhmän mielestä vaikuttajan seuraajamäärällä voi olla vaikutusta vaikuttajan luotettavuuteen kaupallisen sisällön osalta. Selvityksessä kävi myös ilmi, että vaikuttajien ylivoimaisesti tärkeimpänä piirteenä pidetään aitoutta. Tämän lisäksi luottamus, rehellisyys ja samaistuttavuus koettiin tärkeiksi piirteiksi vaikuttajalla. Vaikuttajamarkkinointiin suhtaudutaan positiivisesti ja vaikuttajien luoma sisältö koetaankin kiinnostavampana kohderyhmän keskuudessa kuin tavalliset mainokset. Vaikuttajien suosituksilla on vaikutusta kuluttajien ostopäätöksiin ja monet hyödyntävätkin vaikuttajien tuottamaa sisältöä ostopäätöksensä tukena. Nämä asiat kannattaa ottaa huomioon, sillä kuluttajilta kerätyt näkemykset voivat helpottaa vaikuttajayhteistöitä suunniteltaessa ja toteutettaessa. Selvityksen tuloksia voidaankin käyttää vaikuttajayhteistöiden kehittämiseen sekä hyödyntää yleisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakentui kolmesta pääluvusta. Ensimmäinen teoreettisen viitekehyksen pääluvuista käsitteli vaikuttajamarkkinointia yleensä ja sitä, mihin se perustuu. Lisäksi ensimmäisessä pääluvussa käsiteltiin sitä, miten vaikuttajamarkkinointi toimii mukana asiakaspolulla. Toinen teorialuku puolestaan käsitteli enimmäkseen mikrovaikuttajia, mikrovaikuttajien vahvuuksia ja vaikuttajan avaintekijöitä. Kolmannessa teorialuvussa aiheena oli työn konteksti Instagram ja sen soveltuvuus vaikuttajamarkkinointiin.
Teoriaosuuden lähteinä käytettiin pääosin vaikuttajamarkkinointiin liittyvää kirjallisuutta ja artikkeleita. Opinnäytetyön toteutus tehtiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella syyskuussa 2020. Vastaajat tavoitettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun sekä kirjoittajan sosiaalisen median kanavien kautta. Kyselyyn vastasi yhteensä 146 henkilöä aikavälillä 21.–28.9.2020. Vastauksista piti kuitenkin karsia muutama vastaaja, sillä he eivät kuuluneet selvityksen kohderyhmään. Selvityksen aineisto sisälsi siis lopulta 132:n kohderyhmään kuuluvan vastaajan vastaukset.
Selvityksen perusteella voidaan todeta, että kohderyhmän mielestä vaikuttajan seuraajamäärällä voi olla vaikutusta vaikuttajan luotettavuuteen kaupallisen sisällön osalta. Selvityksessä kävi myös ilmi, että vaikuttajien ylivoimaisesti tärkeimpänä piirteenä pidetään aitoutta. Tämän lisäksi luottamus, rehellisyys ja samaistuttavuus koettiin tärkeiksi piirteiksi vaikuttajalla. Vaikuttajamarkkinointiin suhtaudutaan positiivisesti ja vaikuttajien luoma sisältö koetaankin kiinnostavampana kohderyhmän keskuudessa kuin tavalliset mainokset. Vaikuttajien suosituksilla on vaikutusta kuluttajien ostopäätöksiin ja monet hyödyntävätkin vaikuttajien tuottamaa sisältöä ostopäätöksensä tukena. Nämä asiat kannattaa ottaa huomioon, sillä kuluttajilta kerätyt näkemykset voivat helpottaa vaikuttajayhteistöitä suunniteltaessa ja toteutettaessa. Selvityksen tuloksia voidaankin käyttää vaikuttajayhteistöiden kehittämiseen sekä hyödyntää yleisesti.