Visuaalisen ilmeen päivitys Calliola Kokous- ja tapahtumahotellille
Honkanen, Riina (2020)
Honkanen, Riina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225800
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli visuaalisen ilmeen päivittäminen Calliola kokous- ja tapahtumahotellille. Työn toiminnallisena tuotoksena oli tarkoitus koota graafinen ohjeisto, jonka tarkoitus on helpottaa Calliolan visuaalisen ilmeen toteuttamista tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin siihen, mitä tarkoitetaan yrityksen identiteetillä ja visuaalisella ilmeellä ja miksi yhtenäinen ja mietitty visuaalinen ilme on yrityksille tärkeä. Työn viitekehyksessä perehdyttiin myös siihen, millaiset visuaaliset ratkaisut ovat juuri hotelli- ja matkailualalla ominaisia markkinoinnissa ja brändin luonnissa. Lisäksi tietoperustassa tutustuttiin tarkemmin graafiseen ohjeistoon brändinhallinnan työkaluna ja selvitettiin sen käyttöä ja sisältöä.
Työn toteutusta kuvaavassa luvussa syvennyttiin ilmeen suunnitteluun ja lopullisen ilmeen elementtien valintaan johtaneisiin seikkoihin. Ilmeen yhteen kokoavassa, lopullisena tuotoksena syntyneessä graafisessa ohjeistossa esiteltiin yrityksen logo, värit, typografia ja graafiset elementit sekä niiden käyttö ja sovellus esimerkiksi lomakkeistoon ja oheistuotteisiin.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin siihen, mitä tarkoitetaan yrityksen identiteetillä ja visuaalisella ilmeellä ja miksi yhtenäinen ja mietitty visuaalinen ilme on yrityksille tärkeä. Työn viitekehyksessä perehdyttiin myös siihen, millaiset visuaaliset ratkaisut ovat juuri hotelli- ja matkailualalla ominaisia markkinoinnissa ja brändin luonnissa. Lisäksi tietoperustassa tutustuttiin tarkemmin graafiseen ohjeistoon brändinhallinnan työkaluna ja selvitettiin sen käyttöä ja sisältöä.
Työn toteutusta kuvaavassa luvussa syvennyttiin ilmeen suunnitteluun ja lopullisen ilmeen elementtien valintaan johtaneisiin seikkoihin. Ilmeen yhteen kokoavassa, lopullisena tuotoksena syntyneessä graafisessa ohjeistossa esiteltiin yrityksen logo, värit, typografia ja graafiset elementit sekä niiden käyttö ja sovellus esimerkiksi lomakkeistoon ja oheistuotteisiin.