Korjaamon tuottavuuden parantaminen
Tervo, Jaakko (2020)
Tervo, Jaakko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325889
Tiivistelmä
Työn taustalla oli tarve Oulun Vauriokorjaamon tuloksen kehittämiselle ja korjaamoprosessin vakauttamiselle. Toimeksiantajana on Pörhön Autoliike Oy.
Työn tavoitteena on esitellä yleisimpiä tuotannon ohjauksen työkaluja ja analysoida korjaamon tuloslaskelmaa ja eri tuotannon tunnuslukuja sekä tarkastella niiden avulla suorituskykyä pitkällä aikavälillä. Tavoitteena on myös tarkastella, onko työnjohtajan työpanos mitattavissa korjaamon tunnusluvuista ja onko työnjohtajien optimaalinen määrä laskettavissa. Työn on myös tarkoitus toimia työvälineenä, joka vakiinnuttaa eri osastojen erot tunnuslukujen tulkinnassa, seurannassa ja kehitystoimissa.
Tietoperustana tutkimuksessa on lean ja vaihtelu, tutkimusmenetelmänä määrällinen tutkimus, joka toteutetaan Qlikview:sta, Cabas Business Intelligence:sta, sekä CD400-toiminnanohjausjärjestelmästä saatavaan dataan.
Tutkimuksen tuloksina saatiin havainnot tunnusluvuista ja tieto siitä, voidaanko havaintojen perusteella tehdä muutoksia tulevaan paremman tuloksen saavuttamiseksi. Lisäksi saatiin malli toimintatapojen yhtenäistämiseksi konsernitasolla sekä keinot työnjohtajan tuoman arvon mittaamiseksi.
Tutkimus on hyödynnettävissä työkaluna jälkimarkkinoinnin toimintojen yhtenäistämiseksi ja tuloksen kehittämiseksi Pörhön Autoliikkeellä.
Työn tavoitteena on esitellä yleisimpiä tuotannon ohjauksen työkaluja ja analysoida korjaamon tuloslaskelmaa ja eri tuotannon tunnuslukuja sekä tarkastella niiden avulla suorituskykyä pitkällä aikavälillä. Tavoitteena on myös tarkastella, onko työnjohtajan työpanos mitattavissa korjaamon tunnusluvuista ja onko työnjohtajien optimaalinen määrä laskettavissa. Työn on myös tarkoitus toimia työvälineenä, joka vakiinnuttaa eri osastojen erot tunnuslukujen tulkinnassa, seurannassa ja kehitystoimissa.
Tietoperustana tutkimuksessa on lean ja vaihtelu, tutkimusmenetelmänä määrällinen tutkimus, joka toteutetaan Qlikview:sta, Cabas Business Intelligence:sta, sekä CD400-toiminnanohjausjärjestelmästä saatavaan dataan.
Tutkimuksen tuloksina saatiin havainnot tunnusluvuista ja tieto siitä, voidaanko havaintojen perusteella tehdä muutoksia tulevaan paremman tuloksen saavuttamiseksi. Lisäksi saatiin malli toimintatapojen yhtenäistämiseksi konsernitasolla sekä keinot työnjohtajan tuoman arvon mittaamiseksi.
Tutkimus on hyödynnettävissä työkaluna jälkimarkkinoinnin toimintojen yhtenäistämiseksi ja tuloksen kehittämiseksi Pörhön Autoliikkeellä.