Naisten epätasa-arvo ja syrjintä videopelimaailmassa
Kallunki, Jesse (2020)
Kallunki, Jesse
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325904
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää millaista epätasa-arvoa, syrjintää ja kiusaamista naiset kohtaavat videopelejä pelatessaan. Lisäksi työssä kartoitetaan elektronisen urheilun tilannetta Suomessa samasta aiheesta ja pohditaan syitä, miksi tällaista käytöstä vielä tapahtuu ja miten sitä voisi estää. Opinnäytetyö perustuu kirjallisiin lähteisiin ja tekijän omiin kokemuksiin videopeleistä, harrastepohjaisille pelaajille suunnattuun laadulliseen kyselytutkimukseen sekä ammattipelaajien ja elektronisen urheilun piirissä työskentelevien haastatteluihin.
167 ihmistä vastasi kyselyyn, joista suurin osa oli 24–29-vuotiaita. Kyselyyn vastanneista 70,1 prosenttia oli naisia. 152 vastannutta kertoi pelaavansa videopelejä vähintään lähes joka päivä. Yli 80 prosenttia vastanneista on kohdannut kiusaamista itseään kohtaan pelien aikana, sekä lisäksi miltei 90 prosenttia on havainnut toisiin kohdistuvaa kiusaamista. 67,1 prosenttia vastanneista kertoo kiusaamisen johtuneen sukupuolesta.
Epätasa-arvoinen ja syrjivä käytös naisia kohtaan näkyy videopeleissä nimittelynä, seksuaalisena häirintänä, alentamisena, vähättelynä ja pelin luovuttamisena, kun tiedetään joukkuelaisen olevan naispuolinen. Kiusaaminen on vaikuttanut naisten pelaamistottumuksiin esimerkiksi mikrofonin käyttämättömyytenä, pelaamisen vähentämisenä tai kokonaan lopettamisena.
167 ihmistä vastasi kyselyyn, joista suurin osa oli 24–29-vuotiaita. Kyselyyn vastanneista 70,1 prosenttia oli naisia. 152 vastannutta kertoi pelaavansa videopelejä vähintään lähes joka päivä. Yli 80 prosenttia vastanneista on kohdannut kiusaamista itseään kohtaan pelien aikana, sekä lisäksi miltei 90 prosenttia on havainnut toisiin kohdistuvaa kiusaamista. 67,1 prosenttia vastanneista kertoo kiusaamisen johtuneen sukupuolesta.
Epätasa-arvoinen ja syrjivä käytös naisia kohtaan näkyy videopeleissä nimittelynä, seksuaalisena häirintänä, alentamisena, vähättelynä ja pelin luovuttamisena, kun tiedetään joukkuelaisen olevan naispuolinen. Kiusaaminen on vaikuttanut naisten pelaamistottumuksiin esimerkiksi mikrofonin käyttämättömyytenä, pelaamisen vähentämisenä tai kokonaan lopettamisena.