Videovierailuja koronan aikaan : Helsingin kotihoidon asiakkaiden omaisten kokemuksia omaisliittymästä
Kinnunen, Katja (2020)
Kinnunen, Katja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325928
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Palvelukeskus Helsingin ja Arcturia Oy:n kehittämän omaisliittymän toimivuutta kotihoidon asiakkaiden omaisten näkökulmasta. Videopuheluna toimiva omaisliittymä kehitettiin Helsingin kotihoidon asiakkaiden ja omaisten väliseen yhteydenpitoon koronaviruspandemian ajaksi. Tutkimuksessa selvitettiin omaisten kokemuksia omaisliittymän viestinnästä, teknisestä toimivuudesta sekä vuorovaikutuskokemuksesta.
Opinnäytetyössä yhdistyvät videopuheluiden historia, digitalisaatio, ikäihmiset ja viestintä. Videopuheluita on usein tutkittu työelämälähtöisesti, mutta tässä työssä näkökulma on vapaa-ajan henkilökohtaisissa puheluissa.
Tutkimusaineisto koostui verkkokyselystä ja teemahaastattelusta. Verkkokyselyssä vastauksia haettiin omaisliittymäpalvelun viestinnästä, palvelun teknisestä toimivuudesta sekä videopuheluiden vuorovaikutuskokemuksesta. Verkkokyselyyn vastasi viisi henkilöä (n = 5) ja kolme (n = 3) heistä suostui teemahaastatteluun.
Omaisliittymän viestintään oltiin pääosin erittäin tyytyväisiä, ja teknisiä ongelmia ilmeni vain vähän. Videopuhelun vuorovaikutuskokemuksesta nousi esille näkemisen tärkeys. Omaisille oli tärkeää nähdä kotihoidon asiakas, sillä pelkkä puhelu tai viesti eivät kerro tarpeeksi informaatiota läheisen tilasta. Omaiset kokivat, että omaisliittymä oli helppokäyttöinen viestintäväline, joka auttoi heitä tarkkailemaan iäkkään läheisen vointia ja pysymään heidän elämässään mukana.
Omaisliittymän videopuhelu korvasi tavalliset puhelut, muttei fyysistä tapaamista. Palvelun helppokäyttöisyys ja toimivuus yllätti käyttäjät. Palvelukeskus Helsingin ja Arcturia Oy:n kehittämästä omaisliittymästä voi olla valtakunnallista hyötyä, jos se on mahdollista ottaa käyttöön muissakin kunnissa. Käyttäjätutkimusta tarvitaan kuitenkin lisää, sillä tutkimukseni otos oli niin pieni.
Opinnäytetyössä yhdistyvät videopuheluiden historia, digitalisaatio, ikäihmiset ja viestintä. Videopuheluita on usein tutkittu työelämälähtöisesti, mutta tässä työssä näkökulma on vapaa-ajan henkilökohtaisissa puheluissa.
Tutkimusaineisto koostui verkkokyselystä ja teemahaastattelusta. Verkkokyselyssä vastauksia haettiin omaisliittymäpalvelun viestinnästä, palvelun teknisestä toimivuudesta sekä videopuheluiden vuorovaikutuskokemuksesta. Verkkokyselyyn vastasi viisi henkilöä (n = 5) ja kolme (n = 3) heistä suostui teemahaastatteluun.
Omaisliittymän viestintään oltiin pääosin erittäin tyytyväisiä, ja teknisiä ongelmia ilmeni vain vähän. Videopuhelun vuorovaikutuskokemuksesta nousi esille näkemisen tärkeys. Omaisille oli tärkeää nähdä kotihoidon asiakas, sillä pelkkä puhelu tai viesti eivät kerro tarpeeksi informaatiota läheisen tilasta. Omaiset kokivat, että omaisliittymä oli helppokäyttöinen viestintäväline, joka auttoi heitä tarkkailemaan iäkkään läheisen vointia ja pysymään heidän elämässään mukana.
Omaisliittymän videopuhelu korvasi tavalliset puhelut, muttei fyysistä tapaamista. Palvelun helppokäyttöisyys ja toimivuus yllätti käyttäjät. Palvelukeskus Helsingin ja Arcturia Oy:n kehittämästä omaisliittymästä voi olla valtakunnallista hyötyä, jos se on mahdollista ottaa käyttöön muissakin kunnissa. Käyttäjätutkimusta tarvitaan kuitenkin lisää, sillä tutkimukseni otos oli niin pieni.