Vasupuu pedagogisena dokumenttina: Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet näkyväksi vanhemmille pedagogisen dokumentoinnin avulla
Tammelin, Marko; Mäkelä, Tommi (2020)
Tammelin, Marko
Mäkelä, Tommi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326014
Tiivistelmä
Uudistunut Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet korostaa aiempaa enemmän vanhempien osallisuutta osana toiminnan kehittämistä. Samalla kasvattajien tulisi suunnitella arjen toimintaa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin pohjaten sekä peilata toimintaansa pedagogisen dokumentoinnin kautta.
Tämän monimuotoisen opinnäytetyön teoria pohjautuu sekä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin että pedagogiseen dokumentointiin ja niitä taustoittaviin tutkimuksiin. Opinnäytetyön tavoitteina oli tuoda pedagogisen dokumentoinnin avulla Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista nousevia sisältöjä ja tavoitteita näkyvämmäksi vanhemmille sekä tuottaa työmenetelmä, jolla kasvattajat voivat arvioida ryhmän pedagogisen toiminnan toteutumista. Toteutimme Vantaalla Ankkalammen päiväkodissa vasupuun. Yhden päiväkotiryhmän kasvattajat toivat vasupuussa pedagogisen dokumentoinnin kautta toimintaansa esille Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista nostettujen aihepiirien mukaan.
Opinnäytetyön ensimmäinen tavoite ei toteutunut vanhempien vähäisen osallistumisinnon vuoksi. Silti ryhmän kasvattajat näkivät vasupuussa potentiaalia toiminnan näkyväksi tekemiseen. Sen sijaan pedagogisen toiminnan arvioimisessa vasupuu onnistui hyvin, sillä päiväkotiryhmän kasvattajat arvioivat ja muuttivat toimintaansa vasupuuta hyödyntäen. Opinnäytetyön perusteella vasupuuta voi hyödyntää pedagogisessa dokumentoinnissa, mikäli päiväkotiryhmässä on innostusta ja halua toiminnan aktiiviseen kehittämiseen.
Jatkossa opinnäytetyön tuotosta voisi hyödyntää esimerkiksi työkaluna päiväkodin toiminnasta ja tavoitteista kertomiseen 1–3 -vuotiaiden lasten vanhemmille. Lisäksi sitä voisi hyödyntää niiden vanhempien kanssa, jotka eivät välttämättä tunne suomalaisen varhaiskasvatuksen luonnetta.
Tämän monimuotoisen opinnäytetyön teoria pohjautuu sekä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin että pedagogiseen dokumentointiin ja niitä taustoittaviin tutkimuksiin. Opinnäytetyön tavoitteina oli tuoda pedagogisen dokumentoinnin avulla Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista nousevia sisältöjä ja tavoitteita näkyvämmäksi vanhemmille sekä tuottaa työmenetelmä, jolla kasvattajat voivat arvioida ryhmän pedagogisen toiminnan toteutumista. Toteutimme Vantaalla Ankkalammen päiväkodissa vasupuun. Yhden päiväkotiryhmän kasvattajat toivat vasupuussa pedagogisen dokumentoinnin kautta toimintaansa esille Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista nostettujen aihepiirien mukaan.
Opinnäytetyön ensimmäinen tavoite ei toteutunut vanhempien vähäisen osallistumisinnon vuoksi. Silti ryhmän kasvattajat näkivät vasupuussa potentiaalia toiminnan näkyväksi tekemiseen. Sen sijaan pedagogisen toiminnan arvioimisessa vasupuu onnistui hyvin, sillä päiväkotiryhmän kasvattajat arvioivat ja muuttivat toimintaansa vasupuuta hyödyntäen. Opinnäytetyön perusteella vasupuuta voi hyödyntää pedagogisessa dokumentoinnissa, mikäli päiväkotiryhmässä on innostusta ja halua toiminnan aktiiviseen kehittämiseen.
Jatkossa opinnäytetyön tuotosta voisi hyödyntää esimerkiksi työkaluna päiväkodin toiminnasta ja tavoitteista kertomiseen 1–3 -vuotiaiden lasten vanhemmille. Lisäksi sitä voisi hyödyntää niiden vanhempien kanssa, jotka eivät välttämättä tunne suomalaisen varhaiskasvatuksen luonnetta.