Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kauhee häly, melu ja valo: Informaatiovideot apuna kouluympäristön muokkaamisessa aistiesteettömämmäksi aistiyliherkän nuoren osallisuuden tukemiseksi

Kulppi-Nurminen, Marika (2020)

Avaa tiedosto
Marika_Kulppi-Nurminen.pdf (766.3Kt)
Lataukset: 


Kulppi-Nurminen, Marika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326025
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kuvailla, millainen ympäristö tukee aistiyliherkän nuoren osallisuutta koulussa sekä kehittää ja arvioida kouluympäristön muokkaamiseen liittyvien informaatiovideoiden tarkoituksenmukaisuutta. Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli informaatiovideoiden avulla lisätä tietoa kouluympäristön muokkaamisesta aistiesteettömämmäksi ja sitä kautta tukea aistiyliherkän nuoren osallisuutta kouluympäristössä.

Yhteistyökumppanina toimi Euroopan sosiaalirahaston rahoittama Lapin digiNepsy – klinikka – hanke. Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä hankkeeseen tuotettiin digitaalisena tuotoksena informaatiovideoita. Materiaalin tarkoituksenmukaisuutta arvioitiin asiantuntija haastatteluilla sekä sen sovellettavuutta myös päiväkotiympäristössä käytettäväksi.

Konstruktiivisella tutkimusotteella toteutetussa tutkimuksellisessa kehittämistyössä aineisto kerättiin kolmessa aineistonkeruun vaiheessa laadullisilla menetelmillä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluja sekä puolistrukturoituja lomakehaastatteluja, jotka toteutettiin eri asiantuntijoille. Tutkimusaiheen teoriaan syventyminen tapahtui kuvailevalla kirjallisuuskatsauksella.

Tulosten mukaan aistiyliherkän nuoren osallisuutta voidaan tukea aistiesteettömällä kouluympäristöllä ja vuorovaikutuksella nuoren kanssa. Aistiesteetön kouluympäristö on visuaalisesti selkeä, äänimaailma sekä tunto- ja hajuaisti on huomioitu. Tulosten perusteella työn digitaalista materiaalia voidaan hyödyntää myös päiväkotiympäristön muokkaamisessa aistiesteettömämmäksi. Tuloksista selviää myös, että aistiesteettömyys voidaan huomioida jo rakennusvaiheessa.

Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksia voidaan hyödyntää, kun rakennetaan uutta rakennusta tai muokataan olemassa olevaa ympäristöä aistiesteettömämmäksi. Lisäksi työtä voidaan hyödyntää, kun halutaan edistää nuoren osallisuutta kouluympäristössä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste