Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kirjaston konsolipelikokoelman merkitys Oulun seudun kirjastoasiakkaille ja toiveet kokoelman kehityksen suhteen

Rajanen, Simo (2020)

 
Avaa tiedosto
Rajanen_Simo.pdf (575.2Kt)
Lataukset: 


Rajanen, Simo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426078
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja kartoittaa, mitä Oulun kaupunginkirjaston konsolipelikokoelma merkitsee Oulun seudun kirjastoasiakkaille ja mitä toivomuksia heillä on pelikokoelman kehityksen suhteen. Aihevalintaan vaikutti suuresti tekijänoikeusneuvoston lausunto vuodelta 2015, jonka mukaan kirjastojen ei tarvitse hankkia video- ja konsolipeleille erillistä lainausoikeutta. Sen lisäksi aihevalintaan vaikutti tekijän harrastuneisuus konsolipelien parissa sekä se, että Oulun alueen kirjastoissa ei ole vielä vastaavaa selvitystä tehty. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Oulun ammattikorkeakoulu.

Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin verkkokyselyä. Kysely toteutettiin Webropol-kyselyohjelmistolla, jolla luotiin sähköinen kyselylomake, johon johtavaa linkkiä jaettiin sosiaalisen median kautta sekä Oulun ammattikorkeakoulun kotisivun Oiva-järjestelmän etusivulla. Jonkin verran hyödynnettiin myös kirjaston lainaustilastoja.

Kyselyn vastauksista selvisi, että vastaajat pitävät konsolipelikokoelmaa pääsääntöisesti arvokkaana ja tarpeellisena osana Oulun kirjaston aineistovalikoimaa. Pelikokoelman näkyvyyttä voidaan kuitenkin pitää jokseenkin puutteellisena, koska osa vastaajista ei tiennyt, että konsolipelejä on mahdollista lainata kirjastosta.

Opinnäytetyötä tuloksineen voidaan hyödyntää Oulun kaupunginkirjaston konsolipelikokoelman kehittämiseksi paremmin asiakkaiden toiveita ja tarpeita vastaavaksi. Mahdollisuudet kokoelman kehittämiseen ovat monipuolistuneet etenkin taannoisen tekijänoikeusneuvoston lausunnon jälkeen, joka toteaa, ettei konsolipeleille ole välttämätöntä hankkia erillistä lainauslupaa eikä pelejä ole pakko hankkia virallisilta välittäjiltä. Erityisen tärkeää olisi jatkossa myös lisätä tietoisuutta pelikokoelmasta kirjastoasiakkaiden keskuudessa sekä saada asiakkaat aktiivisemmin mukaan pelikokoelman kehitykseen esimerkiksi hankintaehdotusten ja pelilahjoitusten myötä.
 
The objective of this thesis is to find out what the library’s console game collection means to the library customers in the Oulu area and what hopes or wishes they have for the future development of the game collection. The selection of this topic was greatly influenced by the guidelines introduced by the Copyright Council in 2015. The guidelines state that libraries do not have to acquire a separate loaning permission for console games. In addition, an influence for the topic selection was the author’s own interest in console games as well as the fact that this kind of research has not yet been conducted in the Oulu area libraries. This thesis was commissioned by the Oulu University of Applied Sciences.

This thesis is a quantitative study and as a research method an online survey was used. The survey was created with the Webropol application. The link was shared in social media and on the Oiva portal homepage of Oulu University of Applied Sciences. To some extent also the loan statistics of the library were utilized.

The answers of the survey revealed that the customers mainly consider the console game collection to be a valuable and necessary part of the library’s overall collections. However, the customers’ awareness of the game collection may be considered insufficient since some of the survey participants did not know it is possible to loan console games from the library.

The thesis and its results can be utilized in the development and improvement of the console game collection at the libraries of Oulu in order to better meet the hopes and needs of the customers. This is especially relevant after the Copyright Council released its guidelines stating that libraries do not have to acquire separate loaning permissions for console games and that libraries do not necessarily have to buy the games from official retailers. These guidelines broaden the possibilities there are to improve the game collection. In the future it would also be an important task to raise awareness of the library’s game collection among customers and to involve the customers actively in the development of the game collection. This could be done for example by having them send more suggestions for games they want in the collection and having the customers donate games to the library collection.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste