Riskienhallinta käytetyn ajoneuvon tuontiprosessissa Ruotsista
Rauhala, Teemu (2020)
Lataukset:
Rauhala, Teemu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426096
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää riskienhallintaa käytetyn ajoneuvon tuontiprosessissa Ruotsista keskittyen yrityksen perspektiiviin.
Työn teoriaosuudessa perehdytään ajoneuvojen tuontiin sekä syihin miksi käytettyjä ajoneuvoja tuodaan Suomeen muista maista ja eritoten Ruotsista. Samalla perehdytään toimenpiteisiin ja valmisteluihin mitä vaaditaan ajoneuvoa tuodessa onnistuneesti. Lisäksi perehdytään riskienhallintaan tuonnissa, erilaisiin riskeihin, logistiikkaan sekä vakuutuksiin tuonnissa ja kuluttajakokemukseen korkeariskisessä ostoprosessissa. Teorian pohjalta muodostuu teoreettinen viitekehys, jossa esitellään tutkimuksessa suoritetun teemahaastattelun kysymykset ja luodaan teoriasta kokonaisuus haastattelun tuloksia varten.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen muodossa. Teemahaastattelujen kysymykset olivat avoimia ja ne pohjautuivat tutkimuskysymyksiin sekä luotuun teoreettiseen viitekehykseen. Haastatteluja pidettiin kymmenelle autoalan eri yritykselle, jotka tuovat käytettyjä ajoneuvoja Ruotsista. Haastatteluihin osallistuvat olivat oman alansa ammattilaisia, jotka olivat tekemisissä tuontiprosessissa, tai tiesivät prosessin kaikki vaiheet.
Tutkielma antoi viitteitä, että riskienhallinta on hyvin tapauskohtaista ja riskejä pyritään välttämään mahdollisimman paljon. Riskit ovat taloudellisin perustein painotettuja ja ne pyritään havaitsemaan etukäteen suorittamalla ajoneuvoille perinpohjainen laatutarkistus ennen tuontitapahtumaa. Tutkielman perusteella vaikuttaisi, ettei riskienhallinta ole pitkälle analysoitua, vaan riskien toteutumiset ovat harvinaisia ja ne painottuvat viallisiin ajoneuvoihin, sekä kuljetuksien aikana tapahtuviin vahinkoihin.
Työn teoriaosuudessa perehdytään ajoneuvojen tuontiin sekä syihin miksi käytettyjä ajoneuvoja tuodaan Suomeen muista maista ja eritoten Ruotsista. Samalla perehdytään toimenpiteisiin ja valmisteluihin mitä vaaditaan ajoneuvoa tuodessa onnistuneesti. Lisäksi perehdytään riskienhallintaan tuonnissa, erilaisiin riskeihin, logistiikkaan sekä vakuutuksiin tuonnissa ja kuluttajakokemukseen korkeariskisessä ostoprosessissa. Teorian pohjalta muodostuu teoreettinen viitekehys, jossa esitellään tutkimuksessa suoritetun teemahaastattelun kysymykset ja luodaan teoriasta kokonaisuus haastattelun tuloksia varten.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen muodossa. Teemahaastattelujen kysymykset olivat avoimia ja ne pohjautuivat tutkimuskysymyksiin sekä luotuun teoreettiseen viitekehykseen. Haastatteluja pidettiin kymmenelle autoalan eri yritykselle, jotka tuovat käytettyjä ajoneuvoja Ruotsista. Haastatteluihin osallistuvat olivat oman alansa ammattilaisia, jotka olivat tekemisissä tuontiprosessissa, tai tiesivät prosessin kaikki vaiheet.
Tutkielma antoi viitteitä, että riskienhallinta on hyvin tapauskohtaista ja riskejä pyritään välttämään mahdollisimman paljon. Riskit ovat taloudellisin perustein painotettuja ja ne pyritään havaitsemaan etukäteen suorittamalla ajoneuvoille perinpohjainen laatutarkistus ennen tuontitapahtumaa. Tutkielman perusteella vaikuttaisi, ettei riskienhallinta ole pitkälle analysoitua, vaan riskien toteutumiset ovat harvinaisia ja ne painottuvat viallisiin ajoneuvoihin, sekä kuljetuksien aikana tapahtuviin vahinkoihin.