Palveluntuottajan ja yrityksen välisen työterveysyhteistyön aloittaminen työterveyshoitajan näkökulmasta
Tuliniemi, Miia (2020)
Tuliniemi, Miia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326047
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö on tehty yksityisen lääkäriaseman työterveyshuollon palveluille. Kehittämistyössä tutkittiin ja kehitettiin työterveyshuollon ja asiakasyrityksen yhteistyön aloitusta työterveyshuollossa. Tarkoituksena oli kehittää asiakasyrityksen haltuunottoprosessia ja työterveysyhteistyön aloittamista työterveyshoitajan työn näkökulmasta tuomalla työterveyshoitajien näkemyksiä kehittämiseen. Tavoitteena oli toimintatapojen tehostaminen ja yhtenäistäminen työterveyshoitajan toiminnassa kun uusi yritys tulee asiakkaaksi. Kehittämistyön teoria ja lähtökohdat nousevat vahvasti työterveyshuoltoa ohjaavasta lainsäädännöstä ja asetuksista, sekä niiden ohjaamina työterveyshuollon prosesseista. Tutkimuksellisen kehittämistyön pyrkimyksenä oli parantaa prosessia siten, että uusi asiakasyritys saisi hyvän ja sujuvan asiakaskokemuksen heti työterveysyhteistyön alkaessa.
Työssä avattiin käytössä ollut työterveysyhteistyön aloitusprosessi organisaation digipalveluiden ja myynnin kanssa yhteistyössä. Työterveyshoitajien mielipiteitä työterveysyhteistyön alkamisesta kysyttiin kyselyllä. Työterveyshoitajien kysely toteutettiin sähköpostin kautta ja siinä yhdistettiin määrällisiä ja laadullisia kysymyksiä. Kyselyllä saatiin hyvin tietoa työterveyshoitajien kokemuksista työterveysyhteistyön aloittamisessa. Avoimilla kysymyksillä saadut vastaukset tukivat hyvin määrällisten kysymysten vastauksia ja avasivat työterveysyhteistyön aloittamiseen liittyviä asioita.
Tuloksissa nousi keskeisesti esille työterveysyhteistyön aloituksen kehittämistarve. Työterveyshoitajat kokivat tarvitsevansa tietoa yrityksestä, sopimuksesta ja yrityksen toiveista. Erityisesti työn ja toiminnan tehostamiseksi toivottiin työterveysyhteistyön alkuun liittyvien prosessien automatisointia. Ennen kaikkea tuloksista nousi esille tiiviimmän yhteistyön tekeminen organisaation yrityspalveluiden ja itse yrityksen kanssa jo ennen sopimuksen alkamista.
Työssä avattiin käytössä ollut työterveysyhteistyön aloitusprosessi organisaation digipalveluiden ja myynnin kanssa yhteistyössä. Työterveyshoitajien mielipiteitä työterveysyhteistyön alkamisesta kysyttiin kyselyllä. Työterveyshoitajien kysely toteutettiin sähköpostin kautta ja siinä yhdistettiin määrällisiä ja laadullisia kysymyksiä. Kyselyllä saatiin hyvin tietoa työterveyshoitajien kokemuksista työterveysyhteistyön aloittamisessa. Avoimilla kysymyksillä saadut vastaukset tukivat hyvin määrällisten kysymysten vastauksia ja avasivat työterveysyhteistyön aloittamiseen liittyviä asioita.
Tuloksissa nousi keskeisesti esille työterveysyhteistyön aloituksen kehittämistarve. Työterveyshoitajat kokivat tarvitsevansa tietoa yrityksestä, sopimuksesta ja yrityksen toiveista. Erityisesti työn ja toiminnan tehostamiseksi toivottiin työterveysyhteistyön alkuun liittyvien prosessien automatisointia. Ennen kaikkea tuloksista nousi esille tiiviimmän yhteistyön tekeminen organisaation yrityspalveluiden ja itse yrityksen kanssa jo ennen sopimuksen alkamista.